miercuri, 4 ianuarie 2012

Consideratii asupra proiectului de lege "Legea adunarilor publice"-proiect[trebuie citita cu atentie ! si dati mai departe

Acesta este proiectul.

Dar trebuie schimbat totul.

Este mai rau decat in timpul lui ceausescu, totul fiind discretionar.

In hulitul ordin 1600 al ministrului de interne se prevedeau grade de risc si interventie dupa numarul de infractori care distrugeau si tulburau grav ordinea publica, siabilea masuri de restabilire a ordinii publice grav tulburata numai in aceste cazuri.

Spre exemplu:

- art. 1, aln 1 amesteca dreptul la intrunire pubilca cu manifestatiile sportive si culturale;

- art. 1, aln2 introduce un termen ce lasa loc interpretarii "cadru legal specific";

- art. 3, limiteaza o ora de incheiere 23, ceea ce nu fca nici la cluburi si discoteci;

- art. 4 si art5 introduc un termen tehnic propriu analizei jandarmilor "grad de risc al adunarilor publice"?!

Prevederile acestor ultime doua art. pot fi ale unui manual al jandarmilor, nicidecum a le unei legi democratice:

- art. 6, introduce un alt termen "natura adunarii publice" pe care o stabileste comandantul jandarmilor;

- art. 7, prin continut s-ar deduce ca feroviarii, cadrele medicale, si alti functionari publici nu pot protesta la locul de munca, trebuie sa iasa in locuri stabilite, in tarcuri. Traseele se mpun, nu se stabilesc de comun acord cu autoritatile;

- art.9, autoritatile publice, dupa cum viseaza in ce pericol de a zbura de la putere, pot hotara aprobarea sau interzicerea adunarilor publice;

- art.12, motivele de respingere, desi li se spune "rezonabile" sunt personale si discretionala;

- art.17, prin care comandantul jandarmilor, subordonat prefectului, prin stabilirea gradului de risc (ce risc o avea o adunare publica de protest, si pentru cine?), il pbliga pe prefect sa participe la acea adunare publica;

- art 19, incurca doi termeni - protejeaza pe demonstranti si descurajeaza (sa nu mai protesteze?);

-art.21, prevad masuri care nu au ce cauta in lege ci in manualelel jandarmilor.

Toata legea este ambigua, lasa loc de interpretare, da puteri discretionale jandarmeriei, inlatura orice posibilitate de protest democratic in cazul incalcarii procesului de aplicare a normelor, legilor si constitutiei de catre aparatul administrativ si transforma jandarmeria intr-un aparat vadit represiv.

Este inacceptabil pentru o tara membra a Uniunii Europene si care se declara a fi democratica! MG

1 LEGE privind organizarea si desfãsurarea adunãrilor publice (proiect)
Parlamentul României adoptã prezenta lege.
Capitolul I
Dispoziþii generale
Domeniul de aplicare
Art. 1. (1) Prezenta lege stabileste cadrul legal privind organizarea mitingurilor, marºurilor, demonstraþiilor, manifestaþiilor, procesiunilor si a oricãror alte întruniri desfãsurate în spaþiul public, denumite în continuare adunãri publice, precum si participarea la acestea.
(2) Dispoziþiile prezentei legi nu se aplicã acelor adunãri publice a cãror organizare si desfãsurare se realizeazã într-un cadru legal specific.
Caracterul pasnic si civilizat
Art. 2. Adunãrile publice trebuie sã se desfãºoare în mod paºnic ºi civilizat, fiind interzisã deþinerea de arme, substanþe periculoase sau alte materiale care pot pune în pericol viaþa, integritatea corporalã sau sãnãtatea persoanei ori pot produce pagube materiale patrimoniului public ori privat.
Perioada de desfãsurare
Art. 3. – (1) Adunãrile publice se pot desfãsura pânã la ora 23.00.
(2) Prin excepþie, adunãrile publice se pot desfãsura si dupã ora 23.00 atunci când se referã la manifestãri cultural – artistice, religioase si competitii sportive, planificate si declarate a se desfãsura pânã la o altã orã, sau când prin acte normative se prevede altfel.
Clasificarea adunãrilor publice
Art. 4. – (1) Din punct de vedere al riscurilor pentru ordinea ºi siguranþa publicã, adunãrile publice se încadreazã în urmãtoarele situaþii:
a) adunare publicã fãrã grad de risc;
b) adunare publicã cu grad de risc scãzut;
c) adunare publicã cu grad de risc mediu;
d) adunare publicã cu grad de risc ridicat
(2) Aprecierea gradului de risc este atributul comandantului unitãþii de jandarmi competentã teritorial.
Criterii de clasificare
Art.5. – Criteriile generale pe baza cãrora se stabileste gradul de risc al unei adunãri publice sunt urmãtoarele:
a) tipul manifestaþiei – comemorativã, revendicativã, de protest, cultural – artisticã, religioasã, sportivã, promoþionalã, supusã sau nu declarãrii;
b) factorii de risc preliminati;
c) periodicitatea sau repetabilitatea manifestaþiei;
d) decizia comisiei de analizã a declaraþiei prealabile, în situaþia adunãrilor supuse declarãrii;
e) locul de desfãsurare, traseele de deplasare, precum si cele de afluire/ defluire ale participanþilor;
f) susþinerea manifestaþiei de cãtre alte categorii socioprofesionale;
g) posibilitatea apariþiei sau organizãrii unor contramanifestaþii;
h) situaþia operativã ºi evoluþia acesteia;
i) atitudinea organizatorului, sub aspectul respectãrii prevederilor legale ºi a capacitãþii de gestionare a adunãrii, dovedite cu ocazia desfãºurãrii unor manifestaþii anterioare;
j) estimãri referitoare la participansi– numãrul preconizat, categoria socioprofesionalã, etc.
2
k) comportamentul prezumat al participansilor, având în vedere aspectele constatate cu ocazia desfãsurãrii unor manifestaþii anterioare, referitoare la nerespectarea normelor de convietuire socialã sau o atitudine ostilã faþã de fortele de ordine.
Capitolul II
Limitele organizãrii ºi desfãºurãrii unor adunãri publice
Interdicþii privind natura adunãrilor publice
Art. 6. – Sunt interzise adunãrile publice prin care se urmãreste:
a) propagarea ideilor totalitare de naturã fascistã, comunistã, rasistã, ºovinã sau ale oricãror organizaþii terorist-diversioniste, defãimarea þãrii si a naþiunii, îndemnul la urã nationalã sau religioasã, incitarea la discriminare, la violentã publicã si la manifestãri obscene, contrare bunelor moravuri;
b) organizarea unei lovituri de stat sau altei acþiuni contrare securitãþii naþionale;
c) tulburarea ordinii si sigurantei publice, încãlcarea normelor moralitãþii publice, a drepturilor ºi libertãþilor cetãþenilor ori punerea în pericol a vieþii, integritãþii corporale sau sãnãtãþii acestora.
Interdictii privind locul de desfãsurare
Art. 7. – Se interzice organizarea ºi desfãºurarea adunãrilor publice în imediata apropiere a gãrilor, porturilor, aeroporturilor, staþiilor de metrou, unitãþilor spitaliceºti, obiectivelor militare sau a celor asigurate cu pazã militarã, a depozitelor de carburanþi sau materiale explozive, a zonelor ºi obiectivelor cu risc ridicat de radiaþii ºi contaminare, a unitãþilor economice cu instalaþii, utilaje sau maºini cu grad ridicat de pericol în exploatare, ori pe traseele sau locurile unde se executã lucrãri edilitar gospodãreºti de amploare.
Interdicþii privind persoanele
Art. 8. – (1) Se interzice persoanelor sau grupurilor de persoane care nu au legãturã cu adunãrile publice organizate sã se infiltreze în rândul participanþilor, cu scopul de a tulbura normala desfãºurare a adunãrilor publice.
(2) Se interzice participarea oricãrei persoane la adunãri publice nedeclarate sau interzise, urmatã de refuzul pãrãsirii locului de desfãºurare a acestora, la avertizãrile ºi somaþiile organelor de ordine, fãcute potrivit legii.
Capitolul III
Declararea adunãrilor publice
Condiþia aprobãrii organizãrii adunãrilor publice
Art. 9. – (1) Adunãrile publice se organizeazã ºi se desfãºoarã numai dupã obþinerea unei aprobãri, în condiþiile prezentei legi.
(2) Prin excepþie, obligaþia prevãzutã la alin. (1) nu trebuie respectatã în cazul adunãrilor publice organizate în scopuri religioase, promoþionale, al celor ocazionate de vizite oficiale, precum ºi al celor care se desfãºoarã în incinta sediilor ori imobilelor persoanelor juridice de interes public sau privat.
Declararea prealabilã
Art. 10. – (1) Pentru obþinerea aprobãrii prevãzute la art. 9, organizatorul depune o declaraþie prealabilã la primãria pe a cãrei razã de competenþã urmeazã sã fie organizatã adunarea publicã, cu cel puþin 5 zile lucrãtoare înainte de data desfãºurãrii acesteia.
(2) În ziua depunerii declaraþiei prealabile, primarul este obligat sã transmitã o copie a acesteia la unitatea de jandarmi competentã teritorial
(3) În cuprinsul declaraþiei prealabile trebuie prevãzute denumirea organizatorului, scopul, locul, ora începerii ºi durata desfãºurãrii adunãrii publice, traseele de afluire ºi defluire, numãrul aproximativ de participanþi, persoanele împuternicite sã asigure ºi sã rãspundã de mãsurile de organizare, precum ºi serviciile publice necesare bunei organizãri.
(4) Modelul declaraþiei este prevãzut în anexa care face parte integrantã din prezenta lege.
3 Analiza declaratiei prealabile
Art.11. – (1) Declaraþia prealabilã se analizeazã de cãtre o comisie, constituitã din primarul ºi secretarul unitãþii administrativ teritoriale, precum ºi din câte un reprezentant al jandarmeriei, poliþiei ºi inspectoratului pentru situaþii de urgenþã judeþean.
(2) La ºedinþa de analizã a declaraþiei prealabile participã comisia ºi organizatorul/ reprezentantul acestuia.
(3) Comisia functioneazã sub autoritatea primarului.
(4) Comisia are dreptul sã solicite organizatorului/reprezentantului acestuia modificarea unor elemente cuprinse în declaraþia prealabilã, în raport de concluziile rezultate în urma analizãrii acesteia.
(5) Activitatea desfãsuratã în cadrul comisiei se materializeazã prin întocmirea unui proces-verbal, care va cuprinde, în mod obligatoriu, urmãtoarele:
a) data, ora ºi locul întâlnirii;
b) componenta nominalã a comisiei, cu precizarea functiei
si institutiei din care face parte fiecare membru, si datele de identificare ale organizatorului sau, dupã caz, ale reprezentantului acestuia care participã la sedinta comisiei;
c) menþiunile formulate de fiecare membru al comisiei cu privire la desfãºurarea adunãrii publice;
d) aspecte desprinse în urma analizãrii declaratiei organizatorului;
e) decizia comisiei;
f) motivarea deciziei;
g) alte aspecte de interes;
h) semnãturile membrilor.
(6) Un exemplar al procesului-verbal se înmâneazã reprezentantului unitãþii de jandarmi.
(7) În cazul în care organizatorul/ reprezentantul acestuia nu participã la ºedinþa comisiei, decizia comisiei cuprinzând ºi motivarea soluþiei se comunicã în scris organizatorului, de cãtre primar, în termen de douã zile lucrãtoare de la data desfãºurãrii ºedinþei de analizã.
(8) Decizia comisiei privind respingerea aprobãrii organizãrii adunãrii publice poate fi contestatã în condiþiile Legii contenciosului administrativ.
Motive de respingere a aprobãrii
Art. 12. – (1) Comisia are dreptul sã respingã aprobarea organizãrii unei adunãri publice, atunci când:
a) existã motive rezonabile sã se considere cã nu se va desfãsura cu respectarea prevederilor art. 2;
b) se suprapune, ca loc sau traseu si timp de desfãsurare cu alte adunãri publice, distincte;
c) existã motive temeinice sã se considere cã desfãºurarea adunãrii publice ar avea drept consecinþe afectarea folosirii sau funcþionãrii normale a cãilor de comunicaþii, transportului în comun, instituþiilor publice sau private, ori cã organizatorul nu are capacitatea organizatoricã de a preveni degenerarea în acþiuni turbulente.
(2) Pentru fundamentarea deciziei, în sensul prevederilor alin. (1) lit. (a), comisia poate þine seama de datele ºi informaþiile furnizate de instituþii ale statului sau de comportamentul organizatorului care, cu prilejul organizãrii unor adunãri publice anterioare, nu a respectat elementele cuprinse în declaraþia prealabilã.
Capitolul IV
Obligaþii privind organizarea ºi desfãºurarea adunãrilor publice
Obligaþiile organizatorului
Art. 13. – (1) Organizatorul este obligat:
a) sã ia toate mãsurile necesare pentru ca adunarea publicã sã se desfãºoare în condiþiile prevãzute la art. 2;
b) sã întrerupã imediat adunarea publicã atunci când constatã cã au intervenit fapte de naturã a aduce atingere dispoziþiilor art. 2 si sã o reia numai dupã restabilirea ordinii, în limita intervalului orar aprobat;
c) sã asigure protectia participanþilor si a mediului ambiant;
d) sã asigure folosirea sau functionarea normalã a cãilor de comunicaþii, a transportului în comun, a instituþiilor publice sau private;
4
e) sã se asigure cã adunarea publicã nu va degenera în acþiuni turbulente care ar putea pune în pericol ordinea si linistea publicã, viata, integritatea corporalã sau libertatea persoanei, bunurile acestora ori ale domeniului public sau privat, alte drepturi ºi interese legitime ale cetãþenilor, comunitãþii sau ale statului;
f) sã stabileascã ºi sã instruiascã personalul propriu destinat sã asigure ºi sã rãspundã de mãsurile de ordine;
g) sã asigure un dispozitiv propriu de ordine, format din personal care poartã la vedere însemne distinctive, repartizat în proporþie de minim unul la 50 de participanþi;
h) sã comunice comandantului unitãþii de jandarmi competentã teritorial lista nominalã cu persoanele care formeazã dispozitivul de ordine, precum ºi însemnele distinctive ale acestora;
i) sã delimiteze spaþiul de desfãºurare a adunãrii publice prin semne distinctive, vizibile, iar pe timpul marºurilor, sã ia mãsuri pentru limitarea spaþiului de circulaþie ocupat;
j) sã întreprindã toate mãsurile necesare pentru respectarea traseelor de afluire ºi defluire, a locului ºi intervalului orar prevãzute pentru desfãºurarea adunãrii publice, potrivit datelor cuprinse în declaraþia prealabilã;
k) sã asigure apã potabilã, grupuri sanitare precum ºi asistenþã medicalã specializatã participanþilor la adunarea publicã, în zona de desfãºurare a acesteia;
l) sã participe sau sã desemneze un reprezentant al sãu care sã ia parte la ºedinþa comisiei, dedicatã analizei propriei declaraþii prealabile.
m) în situaþia în care au fost solicitate, sã achite anticipat contravaloarea serviciilor publice pe durata desfãºurãrii adunãrii publice, pe bazã de deviz si facturã.
(2) În cazul adunãrii publice pentru care nu existã obligaþia obþinerii aprobãrii, atunci când existã motive întemeiate pentru a considera cã desfãºurarea acesteia s-ar putea solda cu acte de dezordine ori cã ar putea sã degenereze în manifestãri violente, organizatorul are obligaþia sã solicite primarului, unitãþii de jandarmi ºi de poliþie competente teritorial, din timp, sprijin de specialitate.
Obligaþiile personalului propriu de ordine
Art. 14. – Persoanele desemnate de organizator sã asigure mãsuri de ordine publicã sunt obligate:
a) sã interzicã participarea la adunarea publicã a persoanelor care se aflã în mod evident sub influenþa bãuturilor alcoolice, a substanþelor halucinogene, precum ºi a celor care au asupra lor bãuturi alcoolice, materiale incendiare sau fumigene, substanþe toxice, iritant lacrimogene ori paralizante sau corpuri contondente;
b) sã ia mãsuri pentru îndepãrtarea participanþilor care, prin modul de manifestare, tulburã ordinea ºi liniºtea publicã, iar când aceºtia nu se supun, sã informeze forþele de ordine ºi siguranþã publicã;
c) sã interzicã participarea la adunarea publicã a persoanelor care au asupra lor arme ºi muniþii de orice fel, indiferent de starea legalã de deþinere, materiale explozive, dispozitive pentru ºocuri electrice, cuþite, pumnale, ºiºuri, castete, ori alte asemenea obiecte fabricate sau confecþionate anume pentru tãiere, împungere ori lovire, ce pot fi folosite pentru acþiuni violente sau de tulburare a desfãºurãrii normale a adunãrilor publice;
d) sã nu permitã folosirea sistemelor de comunicare pentru incitarea participanþilor la violenþã, la producerea de distrugeri sau la acþiuni de naturã sã aducã atingere imaginii instituþiilor sau persoanelor private ori publice;
e) sã interzicã afisarea simbolurilor, sloganurilor ori textelor cu conþinut obscen sau care incitã la denigrarea þãrii, la xenofobie, la urã naþionalã, de clasã ori religioasã, la discriminãri de orice fel ºi la violenþã;
f) sã permitã participarea la adunarea publicã a minorilor sub 14 ani, numai însoþiþi de unul din pãrinþi, tutore sau reprezentant legal.
Obligaþiile participantilor
Art. 15. – Participanþii la adunarea publicã sunt obligati:
a) sã respecte recomandãrile fãcute de organizatorul adunãrii publice, persoanele împuternicite de acestia sau forþele de ordine;
b) sã se abtinã de la acþiuni de naturã a împiedica desfãsurarea normalã a adunãrii publice si sã nu incite la asemenea acþiuni prin viu grai, manifeste sau alte mijloace audiovizuale;
5
c) sã nu aibã asupra lor, în timpul adunãrii publice, obiecte de natura celor prevãzute la art. 13 lit. a) ºi c);
d) sã pãrãseascã imediat adunarea publicã sau locul în care aceasta se desfãºoarã, atunci când au fost somaþi de cãtre organizatori, persoanele împuternicite de aceºtia sau forþele de ordine;
e) sã nu participe la adunarea publicã în stare de ebrietate, sã nu consume ºi sã nu distribuie bãuturi alcoolice sau substanþe halucinogene;
f) sã nu comitã ºi sã nu instige la acte de violenþã împotriva forþelor de ordine sau a cetãþenilor, ori la acte de distrugere a bunurilor mobile sau imobile aparþinând instituþiilor publice sau private aflate în apropierea locurilor de desfãºurare a adunãrii sau pe traseul de deplasare al participanþilor;
g) sã nu arunce cu obiecte, substanþe sau lichide de orice fel, asupra forþelor de ordine, altor persoane sau bunurilor acestora;
h) sã nu profereze ori sã scandeze injurii, cuvinte sau expresii jignitoare ori vulgare, care produc indignarea cetãþenilor.
Obligatiile primarilor
Art. 16. – Primarii au urmãtoarele obligaþii:
a) sã asigure, dacã este posibil, contra cost, serviciile ºi amenajãrile tehnice solicitate de cãtre organizator/ reprezentantul acestuia, în vederea desfãºurãrii normale a adunãrilor publice;
b) sã interzicã desfacerea bãuturilor alcoolice în locurile destinate desfãºurãrii adunãrii publice, în imediata apropiere sau, când considerã necesar, chiar în întreaga localitate, pe toatã durata acestora ºi sã informeze în scris unitatea de jandarmi ºi poliþie competentã teritorial despre mãsurile luate;
c) sã întreprindã orice alte mãsuri legale, care privesc competenþa proprie, de natura a asigura caracterul paºnic ºi civilizat al adunãrilor publice;
d) sã asigure restituirea sumele avansate potrivit art. 13 alin.(1), lit. m), dacã prestaþiile solicitate nu au fost realizate;
e) sã informeze membrii comisiei, în timp util, asupra datei întrunirii acesteia ºi a ordinii de zi.
Alte obligaþii
Art. 17. – (1) În situaþia în care adunarea publicã este consideratã cu grad ridicat de risc, prezenþa prefectului sau a înlocuitorului legal al acestuia este obligatorie.
(2) Înºtiinþarea persoanelor menþionate se realizeazã, în timp util, de cãtre unitatea de jandarmi competentã teritorial.
Depunerea unor petiþii
Art. 18. – În cazul în care, participanþii la adunãri publice au formulat petiþii sau memorii, acestea pot fi prezentate autoritãþilor publice destinatare de cãtre un grup format din maxim 10 persoane.
Capitolul V
Planificarea, organizarea si executarea misiunilor pentru
asigurarea sau restabilirea ordinii pe timpul desfãºurãrii adunãrilor publice
Asigurarea ordinii la adunãrile publice
Art. 19. - (1) Asigurarea ordinii publice se realizeazã, pe întreg teritoriul naþional, de cãtre Jandarmeria Românã prin misiuni specifice executate de cãtre structurile sale specializate, pe baza documentelor operative, pentru menþinerea unui climat de normalitate pe toatã durata adunãrilor publice.
(2) Comandantul forþelor de ordine sau persoana desemnatã de acesta are obligaþia de a asigura protecþia participanþilor ºi de a stabili, împreunã cu organizatorii, mãsurile ce trebuie luate pentru desfãºurarea adunãrilor publice declarate, în condiþii de deplinã ordine.
Restabilirea ordinii la adunãrile publice
Art.20. - (1) Restabilirea ordinii publice se realizeazã, pe întreg teritoriul national, de cãtre structurile specializate ale Jandarmeriei Române, prin activitãþi ºi acþiuni specifice de descurajare, negociere cu grupurile turbulente sau intervenþie în forþã, dupã caz, pe baza documentelor operative, pentru reinstaurarea climatului de normalitate.
6
(2) Pe timpul situaþiilor de crizã, la restabilirea ordinii publice pot participa, în subordinea operativã a comandantului forþelor de ordine pe baza documentelor de cooperare, ºi unitãþi din cadrul sistemului naþional de apãrare, ordine publicã ºi siguranþã naþionalã.
Conducerea misiunilor
Art.21. – (1) La nivelul fiecãrui judeþ ºi al municipiului Bucureºti, planificarea misiunii ºi întocmirea documentelor operative revine unitãþii de jandarmi competentã teritorial sau, dupã caz, Comandamentului operaþional.
(2) Comandamentul operaþional se activeazã în cazul adunãrilor publice cu grad de risc ridicat, funcþioneazã sub autoritatea inspectorului sef al inspectoratului de jandarmi judetean/ directorului general al Directiei Generale de Jandarmi a Municipiului Bucureºti sau persoanei investite în acest scop de cãtre inspectorul general al Jandarmeriei Române sau de cãtre secretarul de stat, ºef al Departamentului ordine ºi siguranþã publicã din cadrul M.A.I., si este format din ofiþeri specialisti care au atribuþii specifice în domeniul ordinii publice, din cadrul structurilor judeþene/ municipiului Bucuresti ale M.A.I. sau ale altor instituþii participante la executarea misiunii.
(3) Comandamentul operaþional se poate activa si în cazul unor adunãri publice cu grad mediu de risc la solicitarea ºefului structurii de jandarmi competentã teritorial angrenatã în executarea misiunii.
(4) În cazul manifestaþiilor sau adunãrilor publice cu grad de risc scãzut sau a celor fãrã grad de risc, seful structurii de jandarmi stabileste mãsurile ce se impun, în functie de situatia existentã, împreunã cu sefii structurilor M.A.I. competente teritorial, precum ºi cu reprezentanþii celorlalte instituþii/ organizaþii implicate.
Interventia în fortã
Art. 22. – (1) Atunci când adunarea publicã îsi pierde caracterul pasnic si civilizat, fortele de ordine intervin pentru împiedicarea sau neutralizarea manifestãrilor ce ar putea tulbura grav ordinea ºi liniºtea publicã, pune în pericol viaþa, integritatea corporalã a cetãtenilor sau a forþelor de ordine ori care ameninþã cu devastãri sau distrugeri de clãdiri ºi alte bunuri de interes public sau privat.
(2) Pentru scopul prevãzut la alin. (1), forþele de ordine pot face uz de forþã, de mijloacele din dotare si de armament, în condiþiile legii.
(3) Utilizarea forþei, mijloacelor din dotare ºi a armamentului înceteazã de îndatã ce s-a realizat degajarea spaþiilor, dispersarea participanþilor ºi s-a restabilit ordinea publicã.
Aprobarea intervenþiei în forþã
Art. 23. – (1) Interventia în fortã se aprobã, în scris, de cãtre prefect sau de cãtre înlocuitorul legal al acestuia, la solicitarea comandantului forþelor de ordine care asigurã mãsurile de ordine publicã la locul adunãrii publice.
(2) Aprobarea intervenþiei în forþã nu este necesarã în cazul în care asupra forþelor de ordine sau altor persoane se exercitã violenþe care pun în pericol viaþa, integritatea corporalã sau sãnãtatea acestora, ori când exista indicii temeinice cã participanþii pregãtesc sau au sãvârºit o faptã prevãzutã de legea penalã.
Capitolul VI
Contravenþii ºi infracþiuni
Rãspunderea juridicã
Art. 24. - Încãlcarea dispoziþiilor prezentei legi atrage, dupã caz, rãspunderea disciplinarã, contraventionalã, civilã sau penalã.
Contraventii
Art. 25. – (1) Încãlcarea interdictiilor prevãzute la art.8 constituie contravenþie si se sanctioneazã cu amendã de la 2000 lei la 5000 lei sau cu prestarea a 150 – 300 ore de muncã în folosul comunitãtii.
(2) Neîndeplinirea de cãtre organizator a obligatiilor prevãzute la art. 13 alin. (1) constituie contravenþie si se sancþioneazã astfel:
a) cele prevãzute la lit. a) – e), cu amendã de la 2000 lei la 15.000 lei;
b) cele prevãzute la lit. f) – j), cu amendã de la 1000 lei la 10.000 lei;
7
c) cele prevãzute la lit. k) si l), cu amendã de la 500 lei la 5.000 lei;
(3) Organizarea de adunãri publice nedeclarate, precum ºi orice formã de instigare menitã sã conducã la desfãºurarea unei adunãri publice în alte condiþii decât cele prevãzute de prezenta lege, constituie contravenþie si se sancþioneazã cu amendã de la 5.000 lei la 20.000 lei.
(4) Neîndeplinirea de cãtre persoanele împuternicite de organizator a oricãreia din obligaþiile prevãzute la art. 14 constituie contravenþii si se sancþioneazã cu amendã de la 1.000 lei la 5.000 lei.
(5) Neîndeplinirea de cãtre participanþi a obligaþiilor prevãzute la art. 15 constituie contravenþii ºi se sancþioneazã dupã cum urmeazã:
a) cele prevãzute la lit. a), e) ºi h) cu amendã de la 400 lei la 1000 lei sau cu prestarea a 150 – 300 ore de muncã în folosul comunitãþii;
b) cele prevãzute la lit. b) - d), f) ºi g) cu amendã de la 1000 lei la 5000 lei sau cu prestarea a 150 – 300 ore de muncã în folosul comunitãþii.
(6) Neîndeplinirea de cãtre primari a obligaþiilor prevãzute la art. 16 lit. b) ºi c) constituie contravenþie ºi se sancþioneazã cu amendã de la 2000 lei la 10.000 lei.
Constatarea contravenþiilor
Art. 26. - (1) Constatarea contravenþiilor prevãzute la art. 25 ºi aplicarea sancþiunilor contravenþionale se fac de cãtre poliþiºti ºi jandarmi.
(2) Constatarea contravenþiilor prevãzute la art. 25 alin. (2) ºi aplicarea sancþiunilor contravenþionale se pot face ºi de cãtre primari sau împuterniciþii acestora, anume desemnaþi.
Regimul contravenþiilor
Art. 27. - Dispoziþiile prezentei legi, referitoare la constatarea contravenþiilor ºi aplicarea sancþiunilor, se completeazã cu cele ale Ordonanþei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenþiilor, aprobatã cu modificãri ºi completãri prin Legea nr.180/2002, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare ºi ale Ordonanþei Guvernului nr.55/2002 privind regimul juridic al sancþiunilor prestãrii unei activitãþi în folosul comunitãþii, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare.
Infracþiuni
Art. 28. - Constituie infracþiune ºi se pedepseºte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda, dacã fapta nu constituie o infracþiune mai gravã, opunerea cu violenþã faþã de organizatori, personalul de ordine al acestora sau faþã de forþele de ordine, ori împiedicarea lor de a-ºi exercita atribuþiile legale privind asigurarea ordinii pe timpul desfãºurãrii adunãrii publice.
Capitolul VII
Dispoziþii tranzitorii ºi finale
Aplicarea legii în timp
Art. 29. – (1) Declaraþiile prealabile depuse pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, asupra cãrora comisia de avizare a cererilor de organizare a adunãrilor publice nu s-a pronunþat, se supun prevederilor legale în vigoare la data depunerii acestora.
(2) Mãsurile ºi obligaþiile privind organizarea ºi desfãºurarea adunãrilor publice aprobate pânã la data intrãrii în vigoare a prezentei legi, se supun prevederilor legale în vigoare la data aprobãrii acestora.
Emiterea unor acte
Art. 30. – (1) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului articol, prin hotãrâre a consiliului local se stabilesc locurile de desfãºurare a adunãrilor publice þinând cont de interdicþiile prevãzute la art.7.
(2) În termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentului articol, prin ordin al ministrului administraþiei ºi internelor, se stabilesc documentele operative, componenþa ºi atribuþiile Comandamentului operaþional, criteriile specifice pe baza cãrora se stabileºte gradul de risc al unei adunãri publice, modalitãþi concrete de acþiune pentru gestionarea adunãrilor publice în funcþie de gradul de risc atribuit.
8
Intrarea în vigoare a legii
Art. 31. - (1) Prezenta lege intrã în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial României, Partea I, cu excepþia art.30, care intrã în vigoare la data publicãrii.
(2) La data intrãrii în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 60/1990 privind organizarea ºi desfãºurarea adunãrilor publice, republicatã în Monitorul Oficial României, Partea I, nr. 223 din 15 martie 2004, cu modificãrile ºi completãrile ulterioare, se abrogã.
9
Anexã
Model de declarare prealabilã
DENUMIREA ORGANIZATORULUI
Sediul sau domiciliul declarat
Nr. ....... din .......
Cãtre,
........................................
(primãrie)
- domnului primar -
Vã facem cunoscut cã în ziua de ............ luna ....................... anul ..................., între orele ............. ºi .............., în localitatea ........................., judeþul ....................., locul .............................. se va desfãºura o adunare publicã organizatã de cãtre noi.
La adunare vor participa aproximativ ...................................... persoane.
Traseele de acces spre locul adunãrii, precum ºi cele de dispersare vor fi ..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Scopul adunãrii publice îl constituie manifestarea (aprobãrii, adeziunii sau protestului) în legãturã cu:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Pentru a asigura desfãºurarea în mod paºnic ºi civilizat a adunãrii publice, luãm urmãtoarele mãsuri:
..................................................................................................................................................................................................................................................................................
Din partea noastrã sunt împuterniciþi sã asigure ºi sã rãspundã de mãsurile proprii de ordine, astfel încât aceasta sã se desfãºoare în condiþii paºnice, civilizate ºi sã nu degenereze în acte de violenþã, urmãtoarele persoane:
- .........................................................................................................................................
- ......................................................................................................................................*)
Personalul desemnat de noi sã execute mãsuri de ordine pe parcursul desfãºurãrii adunãrii ºi pe trasee va purta urmãtorul însemn distinctiv:
.........................................................................................................................................
....................................................................................................................................... .
În sprijinul bunei desfãºurãri a adunãrii, solicitãm din partea primãriei, jandarmeriei ºi poliþiei luarea urmãtoarelor mãsuri:
.........................................................................................................................................
.........................................................................................................................................
....................................................................................................................................... .
Semnãtura ºi ºtampila
organizatorului
------------
*) Se vor indica datele de identitate ale persoanelor împuternicite sã rãspundã de organizare.
10