duminică, 23 decembrie 2012

Pozitia EUROMIL in problema Pensiilor Militare


                                       Pozitia EUROMIL
                  in problema Pensiilor Militare

 
   
Fundament

EUROMIL, Organizatia Europeana a Asociatiilor Militare, reprezinta aproximativ 500.000 de militari si familiile lor din 21 de state europene. EUROMIL este singura organizatie neguvernamentala internationala de acest gen. Una din sarcinile primordiale ale acestei organizatii o constituie reprezentarea intereselor economice si sociale  ale militarilor din Europa. Asociatiile afiliate au structuri democratice si sunt independente  
din punct de vedere ideologic si politico-partinic. Avandu-se in vedere rolul tot mai important al Uniunii Europene, capata tot mai mare importanta si rolul EUROMIL ca organizatie umbrela pentru militari.


Raportul comun privind pensiile adecvate si sustenabile

In martie 2003 Comisia Europeana si Consiliul Uniunii Europene au prezentat un raport comun privind pensiile adecvate si sustenabile:  « Mai multe reuniuni ale Consiliului European, de la cea desfășurată la Lisabona la cea de la Barcelona, au atras atenția asupra perspectivei îmbătrânirii populației și implicațiilor sale deosebite în ceea ce privește păstrarea unui nivel adecvat și sustenabil al pensiilor. Aceasta « provocare » a fost evidențiată în concluziile Consiliului European de la Stockholm din martie 2001, la care s-au pus bazele metodei deschise de coordonare pe problema pensiilor. Procesul a fost în cele din urma lansat la reuniunea Consiliului European de la Laeken din decembrie 2001, pe baza a unsprezece obiective comune, grupate pe cele trei domenii de interes : de salvgardare a capacității sistemelor de pensii de a-și duce la îndeplinire obiectivele sociale, de păstrare a sustenabilitatii lor din punct de vedere financiar și de a răspunde nevoilor în schimbare ale societății  In septembrie 2002 au fost transmise Rapoartele de Strategie Națională privind Pensiile, în care statele membre prezintă în detaliu modul cum ele vor cauta sa-și îndeplinească cele unsprezece obiective comune. Ulterior serviciile Comisiei au analizat Rapoartele de Strategie Națională urmărind a evalua ce s-a realizat din cele unsprezece obiective comune ».


------------------------------------------------------------------------------------------------------
                               Adoptat de  Consiliul Director al  EUROMIL  la 16 septembrie 2004
              

Poziția EUROMIL   
    
Evaluând acest raport comun și mai multe rapoarte naționale anexate la acesta, se impune a concluziona ca chestiunea situației specifice a pensiilor militare nici nu a fost luata în discuție. De aici și impresia ca pensiile militare ar fi integrate pe deplin în sistemele naționale de pensii. Este adevarat ca în majoritatea tarilor europene pensiile militare sunt parte din serviciile publice de pensii. Dar in cea mai mare parte din tarile respective pensiile militare sunt mandatariate după reguli specifice.
Cum interesele de ordin social ale militarilor nu încetează după trecerea lor în rezerva, EUROMIL considera ca aceste interese de ordin social trebuie susținute din ziua în care militarul se înrolează în forțele armate pana în ziua când soția sa văduvă moare. Asta înseamnă ca inclusiv pensiile militare sunt importante pentru EUROMIL si membrii sai.

In cadrul general al pensiilor militare  EUROMIL tine sa evidențieze următoarele aspecte, care trebuie considerate ca elemente minime de standard :
   - Personalul militar trecut în rezerva (inclusiv soțiile ramase văduve) nu poate fi lăsat sa       se confrunte cu riscul sărăciei, ci trebuie sa se bucure de un standard de viata decent ; ei își aduc contribuția la bunăstarea economica a tarii lor și, în consecință, sa poată lua parte activa la viata publica, sociala și culturala.
   - Pensiile personalului militar în rezerva trebuie stabilite astfel încât sa se păstreze același standard de viata cu al colegilor aflați în serviciul activ.
   - Luând în considerare cerințele specifice si (supra)solicitante ale carierei militare, trecerea în rezerva la o vârstă mai redusa decât media pentru funcționarii publici
nu poate fi motiv de penalizare pentru militarul rezervist. Vârsta de trecere în rezerva trebuie corelata cu cerințele de pe durata carierei. Asta se poate realiza prin stabilirea unei vârste mai reduse în comparație cu cea pentru funcționarii publici, sau prin introducerea unor coeficienți  de exemplu pentru misiunile peste hotare, cum ar fi cele de menținerea păcii sau de asigurarea păcii.
   - Luând în considerație faptul ca în multe cazuri personalul militar are o cariera limitata (contracte pe durata scurta sau pe durata limitata), este important ca drepturile lor în ceea ce privește pensia sa fie transferate către un alt sistem de pensii.
   - Personalul militar devenit inapt pe deplin pentru a continua cariera militara, pe considerente medicale, fizice sau psihologice, trebuie sa aibă dreptul la o pensie de incapacitate pentru serviciul militar.
   - Plata pensiilor militare reprezinta o responsabilitate a Guvernului, cadru în care trebuie asigurat un echilibru just intre serviciul activ si rezerva, prin evitarea supralicitării serviciului activ și prin menținerea la un nivel adecvat a pensiilor.
   - In legislația privind pensiile trebuie luat în calcul și principiul tratamentului egal aplicat bărbaților și femeilor.
Traducere autorizata Col(R) Marian Ilie


Varianta în limba engleza

 EUROMIL’s position on Military Pensions
Background
EUROMIL, the European Organisation of Military Associations, represents some 500.000 soldiers and their families from 21 European states. EUROMIL is the only representative international non-governmental organisation of its kind. One of the primary tasks of the organisation is representation of economic and social interests of soldiers in Europe. The affiliated associations have democratic structures and are ideologically and party-politically independent. Considering the increasing role of the European Union, the role of EUROMIL as a democratic umbrella organisation for soldiers is also gaining importance
Joint report on adequate and sustainable pensions
In March 2003, the Commission and the Council of the European Union presented a joint report on adequate and sustainable pensions: “Several European Councils, from Lisbon to Barcelona, have highlighted the challenge of an ageing population and its implications for the maintenance of adequate and sustainable pensions. This challenge was underlined in the conclusions of the Stockholm European Council in March 2001, which laid the ground for the open method of co-ordination on pensions. This process was finally launched by the Laeken European Council in December 2001 on the basis of eleven common objectives under the three headings: safeguarding the capacity of systems to meet their social objectives, maintaining their financial sustainability and meeting changing societal needs. National Strategy Reports on Pensions were submitted in September 2002, in which Member States present in detail how they are trying to meet the eleven common objectives. Subsequently, the Commission services analysed the National Strategy Reports with a view to assessing the achievement of the eleven common objectives.”
As adopted by the EUROMIL Board on 16 September 2004
Position EUROMIL
Evaluating this joint report and the several national reports attached to the joint report, it is to be concluded that the issue of the specific situation of military pensions was not discussed at all. This conveys the impression that military pensions are fully integrated in the national pension systems. It is correct that in most of the European countries military pensions are a part of the public services pensions. But in the major part of those countries military pensions are managed by specific rules.
As social interests of military personnel do not stop after retirement from the armed forces, EUROMIL believes that these social interests are to be promoted from the day a soldier joins the armed forces until the day his widow dies. This means, that also military pensions are of great interest for EUROMIL and its members.
In the scope of military pensions, EUROMIL wants to highlight the following items. These elements should be considered as minimum standards:
- Retired military personnel (as well as their widows) may not be placed at risk of poverty and must be enabled to enjoy a decent standard of living; that they share in the economic well being of their country and can accordingly participate actively in public, social and cultural life.
- The pensions of retired military personnel must be fixed in such a way that the same living standard as their colleagues in active service can be preserved.
- Considering the specific and (over)loaded requirements of the military career an earlier retirement than the average public servant may not penalise the retired soldier. The retirement age must be in accordance of the requirement during the career. This can be done through an earlier retirement age vis-à-vis the public servants or by introducing pension coefficients for example for missions abroad such as peacekeeping or peace-enforcement.
- Considering that very often military personnel has a limited career (short term contracts or contracts limited in time), it is important that their pension rights can be transferred to another pension system.
- Military personnel that is no longer fully fit to continue a military career on medical, physical or psychological grounds, must be entitled to a claim on a military disability pension.
- Payment of pensions is a responsibility of the Government whereby a fair balance is to be maintained between the active and the retired by not overburdening the former and by maintaining adequate pensions for the latter.
- The principle of equal treatment between men and women must be taken into account in the pension legislation.

As adopted by the EUROMIL Board on 16 September 2004

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                                   Adoptat de  Consiliul Director al  EUROMIL  la 16 septembrie 2004