Pozitia EUROMIL
in problema Pensiilor Militare
Fundament
EUROMIL, Organizatia Europeana a Asociatiilor Militare,
reprezinta aproximativ 500.000 de militari si familiile lor din 21 de state
europene. EUROMIL este singura
organizatie neguvernamentala internationala de acest gen. Una din sarcinile
primordiale ale acestei organizatii o constituie reprezentarea intereselor
economice si sociale ale militarilor din
Europa. Asociatiile afiliate au structuri democratice si sunt independente
din punct de
vedere ideologic si politico-partinic. Avandu-se in vedere rolul tot mai
important al Uniunii Europene, capata tot mai mare importanta si rolul EUROMIL
ca organizatie umbrela pentru militari.
Raportul comun privind pensiile adecvate si
sustenabile
In martie 2003
Comisia Europeana si Consiliul Uniunii Europene au prezentat un raport comun
privind pensiile adecvate si sustenabile:
« Mai multe reuniuni ale Consiliului
European, de la cea desfășurată la Lisabona la cea de la Barcelona, au atras atenția asupra perspectivei îmbătrânirii populației și implicațiilor sale
deosebite în ceea ce privește păstrarea unui nivel adecvat și sustenabil al
pensiilor. Aceasta « provocare » a fost evidențiată în concluziile
Consiliului European de la Stockholm din martie 2001, la care s-au pus bazele metodei
deschise de coordonare pe problema pensiilor. Procesul a fost în cele din urma
lansat la reuniunea Consiliului European de la Laeken din decembrie 2001, pe
baza a unsprezece obiective comune, grupate pe cele trei domenii de interes :
de salvgardare a capacității sistemelor de pensii de a-și duce la îndeplinire obiectivele sociale, de păstrare a sustenabilitatii lor din punct de vedere financiar și de a răspunde nevoilor în schimbare ale societății In septembrie 2002 au
fost transmise Rapoartele de Strategie Națională privind Pensiile, în care
statele membre prezintă în detaliu modul cum ele vor cauta sa-și îndeplinească cele unsprezece obiective comune. Ulterior serviciile Comisiei au analizat
Rapoartele de Strategie Națională urmărind a evalua ce s-a realizat din cele
unsprezece obiective comune ».
------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adoptat de Consiliul Director al EUROMIL
la 16 septembrie 2004
Poziția EUROMIL
Evaluând acest
raport comun și mai multe rapoarte naționale anexate la acesta, se impune a
concluziona ca chestiunea situației specifice a pensiilor militare nici nu a
fost luata în discuție. De aici și impresia ca pensiile militare ar fi
integrate pe deplin în sistemele naționale de pensii. Este adevarat ca în majoritatea tarilor europene pensiile militare sunt parte din serviciile
publice de pensii. Dar in cea mai mare parte din tarile respective pensiile
militare sunt mandatariate după reguli specifice.
Cum interesele de
ordin social ale militarilor nu încetează după trecerea lor în rezerva, EUROMIL
considera ca aceste interese de ordin social trebuie susținute din ziua în care
militarul se înrolează în forțele armate pana în ziua când soția sa văduvă moare. Asta înseamnă ca inclusiv pensiile militare sunt importante pentru
EUROMIL si membrii sai.
In cadrul general
al pensiilor militare EUROMIL tine sa evidențieze următoarele aspecte, care
trebuie considerate ca elemente minime de standard :
- Personalul militar trecut în rezerva
(inclusiv soțiile ramase văduve) nu poate fi lăsat sa se confrunte cu riscul sărăciei, ci
trebuie sa se bucure de un standard de viata decent ; ei își aduc contribuția la bunăstarea economica a tarii lor și, în consecință, sa poată lua
parte activa la viata publica, sociala și culturala.
- Pensiile personalului militar în rezerva
trebuie stabilite astfel încât sa se păstreze același standard de viata cu al colegilor aflați în serviciul activ.
- Luând în considerare cerințele specifice
si (supra)solicitante ale carierei militare, trecerea în rezerva la o vârstă mai
redusa decât media pentru funcționarii publici
nu poate fi motiv
de penalizare pentru militarul rezervist. Vârsta de trecere în rezerva trebuie
corelata cu cerințele de pe durata carierei. Asta se poate realiza prin
stabilirea unei vârste mai reduse în comparație cu cea pentru funcționarii publici, sau prin introducerea unor coeficienți de exemplu pentru misiunile
peste hotare, cum ar fi cele de menținerea păcii sau de asigurarea păcii.
- Luând în considerație faptul ca în multe
cazuri personalul militar are o cariera limitata (contracte pe durata scurta
sau pe durata limitata), este important ca drepturile lor în ceea ce privește pensia sa fie transferate către un alt sistem de pensii.
- Personalul militar devenit inapt pe deplin
pentru a continua cariera militara, pe considerente medicale, fizice sau
psihologice, trebuie sa aibă dreptul la o pensie de incapacitate pentru
serviciul militar.
- Plata pensiilor militare reprezinta o
responsabilitate a Guvernului, cadru în care trebuie asigurat un echilibru just
intre serviciul activ si rezerva, prin evitarea supralicitării serviciului
activ și prin menținerea la un nivel adecvat a pensiilor.
- In legislația privind pensiile trebuie luat în calcul și principiul tratamentului egal aplicat bărbaților și femeilor.
Traducere autorizata Col(R) Marian Ilie
Varianta în limba engleza
Varianta în limba engleza
EUROMIL’s position on Military Pensions
Background
EUROMIL, the European Organisation of
Military Associations, represents some 500.000 soldiers and their families from
21 European states. EUROMIL is the only representative international
non-governmental organisation of its kind. One of the primary tasks of the
organisation is representation of economic and social interests of soldiers in Europe . The affiliated associations have democratic
structures and are ideologically and party-politically independent. Considering
the increasing role of the European Union, the role of EUROMIL as a democratic
umbrella organisation for soldiers is also gaining importance
Joint report on adequate and
sustainable pensions
In March 2003, the Commission and the
Council of the European Union presented a joint report on adequate and
sustainable pensions: “Several European Councils, from Lisbon
to Barcelona ,
have highlighted the challenge of an ageing population and its implications for
the maintenance of adequate and sustainable pensions. This challenge was
underlined in the conclusions of the Stockholm
European Council in March 2001, which laid the ground for the open method of
co-ordination on pensions. This process was finally launched by the Laeken
European Council in December 2001 on the basis of eleven common objectives
under the three headings: safeguarding the capacity of systems to meet their
social objectives, maintaining their financial sustainability and meeting
changing societal needs. National Strategy Reports on Pensions were submitted
in September 2002, in which Member States present in detail how they are trying
to meet the eleven common objectives. Subsequently, the Commission services
analysed the National Strategy Reports with a view to assessing the achievement
of the eleven common objectives.”
As adopted
by the EUROMIL Board on 16 September 2004
Position EUROMIL
Evaluating this joint report and the several
national reports attached to the joint report, it is to be concluded that the
issue of the specific situation of military pensions was not discussed at all.
This conveys the impression that military pensions are fully integrated in the
national pension systems. It is correct that in most of the European countries
military pensions are a part of the public services pensions. But in the major
part of those countries military pensions are managed by specific rules.
As social interests of military personnel do not
stop after retirement from the armed forces, EUROMIL believes that these social
interests are to be promoted from the day a soldier joins the armed forces
until the day his widow dies. This means, that also military pensions are of
great interest for EUROMIL and its members.
In the scope of military pensions, EUROMIL wants to
highlight the following items. These elements should be considered as minimum
standards:
- Retired military
personnel (as well as their widows) may not be placed at risk of poverty and
must be enabled to enjoy a decent standard of living; that they share in the
economic well being of their country and can accordingly participate actively
in public, social and cultural life.
- The pensions of retired
military personnel must be fixed in such a way that the same living standard as
their colleagues in active service can be preserved.
- Considering the specific
and (over)loaded requirements of the military career an earlier retirement than
the average public servant may not penalise the retired soldier. The retirement
age must be in accordance of the requirement during the career. This can be
done through an earlier retirement age vis-à-vis the public servants or by
introducing pension coefficients for example for missions abroad such as
peacekeeping or peace-enforcement.
- Considering that very
often military personnel has a limited career (short term contracts or
contracts limited in time), it is important that their pension rights can be
transferred to another pension system.
- Military personnel that
is no longer fully fit to continue a military career on medical, physical or
psychological grounds, must be entitled to a claim on a military disability
pension.
- Payment of pensions is a
responsibility of the Government whereby a fair balance is to be maintained
between the active and the retired by not overburdening the former and by
maintaining adequate pensions for the latter.
- The principle of equal
treatment between men and women must be taken into account in the pension
legislation.
As adopted by the EUROMIL
Board on 16 September 2004
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Adoptat de Consiliul Director al EUROMIL
la 16 septembrie 2004