Strainii se bat sa puna mana pe trenurile de epoca ale Romaniei, in timp ce la noi garniturile sunt date la fier vechi sau lasate in paragina. Si nu doar de trenuri ne batem joc, dar si de hoteluri si vile aflate in patrimoniul statului.
La Sighisoara, Eforie Nord sau Vatra Dornei, imobile ce ar putea aduce bani statului roman zac in paragina.
Sau sunt pe punctul de a fi executate silit, in contul unor datorii acumulate de managerii care ar trebui sa le faca profitabile.
Romania detinea un tren sanitar, un spital mobil cu toate dotarile necesare: sali de operatie, cisterna cu apa, farmacie sau sali de masa.
Acest tren sanitar era singurul tren cu specificul acesta din Europa si in caz de calamitati naturale el se putea deplasa si salva vieti omenesti.
Anul trecut, intr-un exces de zel din partea fostei conduceri, trenul a fost vandut la kilogram, bucatica cu bucatica. Intr-o evaluare facuta in 2008, trenul sanitar ar fi costat 1,2 milioane de euro. Pretul de vanzare la fier vechi? Sub 200 de mii de euro.
Trenul, extrem de valoros, a fost vandut de fosta conducere, pentru ca ii incurca.
In patrimoniul societatii se afla si alte trenuri de epoca lasate sa se deterioreze, fara cele mai elementare conditii de conservare. In remiza Mogosoaia se afla trenul regal si trenul lui Gheorghe Gheorgiu Dej.
Tot sub paza, dar lasate la mila intemperiilor, sunt si alte garnituri de tren de patrimoniu. La Targu Mures, in fostul atelier de reparatii al CFR-ului este acum o firma privata. Aceasta s-a angajat sa pazeasca ce a mai ramas din trenurile de epoca Nostalgia si Dracula.
In Remiza din Targu Mures, Societatea Feroviara de Turism are o adevarata comoara de care cei de la Bucuresti nu par a fi constienti.
Strainii cunosc valorea garniturilor de tren din Targul Mures si ar face orice sa puna mana pe ele.
Zeci de ani de istorie feroviara sunt ingropati la Targu Mures. Cei din Societatea Feroviara de Turism ar fi putut sa faca oricand concurenta Orient Expresului. Dar pentru asta e nevoie de vointa si interes.
La cativa sute de metri, intr-o remiza inchiriata tot de la Societatea feroviara, cativa oameni de afaceri au avut initiativa sa repuna in functiune liniile de mocanite din jurul orasului Targu Mures.
Au luat in custodie cateva vagoane de la Societatea Feroviara de Turism, le reconditioneaza si le pun pe sine. Anul trecut au facut intr-o singura luna 350 de milioane de lei profit. Daca statul nu vrea sau nu poate, exista intreprinzatori.
Dar cum sa te gandesti la profit cand societatea isi administreaza activele parca in asteptarea falimentului?
Ceea ce am gasit la Sighisoara este in afara imaginatiei: un fost camin al ceferistilor, in care s-au investit zeci de mii de dolari la inceputului anilor 2000, pe vremea lui Necolaiciuc, pentru a-l transforma intr-un hotel de trei stele, este lacasul cainilor vagabonzi si boschetarilor.
Imaginile sunt impresionante. Niciun om responsabil nu s-ar gandi sa abandoneze o astfel de cladire si totusi in Romania se poate.
In toata tara, gasim exemple despre modul in care statul isi administreaza bunurile.
In Eforie Nord, aproape de gara, Societatea Feroviara de Turism inca detine un hotel, Decebal. O locatie extrem de atractiva, care nu numai vara este la mare cautare. Si cu toate acestea conducerea actuala s-a gandit ca e mai bine sa-l inchirieze ca sa-l exploateze altii. Daca se poate, tot cu personalul societatii.
Hotelul a fost inchiriat numai pentru 3 luni, adica exact perioada sezonului estival. Angajatii de aici au fost detasati sa ajute la imbogatirea noilor administratori.
In Eforie, odata cu hotelul Decebal a fost inchiriat si un bungalow apartinand tot Societatii de Turism, dar nu nu mai atat.
Vila in Sinaia. Langa cazinoul din statiune. Langa gara. Renovata, numai buna pentru primit de turistii. Este greu de inteles politica de management a celor din societatea de turism: active pierdute, lasate in paragina, inchiriate pe sume de nimic sau pur si simplu vandute sub pretul pietei.
Si tot in Sinaia, sefii de la Societatea Feroviara de Turism au mai servit un tun imobiliar unor oameni de afaceri. 56 de mii de metri patrati au fost vanduti in 2010, cand piata imobiliara era in cel mai jos punct posibil. Pretul? Mai putin de 35 de euro pe metrul patrat, in conditiile in care pe piata libera pretul era de 10 ori mai mare.
Terenul fusese inchiriat cu ani in urma unei companii, Romservice Corporation, cunoscuta pentru contractele sale cu Primaria Bucuresti, avand domeniu principal de activitate intretinerea peisagistica.
Firma care a inchiriat terenul dadea 2000 de euro pe luna si avea contract pana in 2014. In 2008 au facut o investitie pe acel teren: o sera pe care si-au evaluat-o la nu mai putin de 936.000 de euro. In momentul in care terenul a fost scos la vanzare, cei de la Romservice au cerut sa primeasca banii pe aceasta foarte scumpa investitie.
Terenul a fost cumparat in 2010 de o alta firma, Cris Style Impex, la care actionari sunt aceiasi soti Lidia si Corneliu Cosac, cei care detin si Romservice Corporation.
Nu stim ce s-a intamplat cu banii pentru sera si nu este exclus ca Societatea Feroviara de Turism sa fi intors o parte din bani, dupa modelul Astoria, cumparatorilor. Acestia neaga.
Pe modelul activelor instrainate pe sume de nimic, ne asteptam ca si alte bunuri sa fie vandute dupa aceleasi retete.
In acest moment cel mai important activ al Societatea Feroviara de Turism este Complexul Astoria Snagov, care starneste interesul multor oameni de afaceri dornici sa-l aiba in proprietatate. Aici, fostul director Mihai Nicolaiciuc, in prezent trimis in judecata pentru frauda, a investit enorm.
Doar ca cei care ar putea sa faca bani din exploatarea complexului nu se grabesc sa faca ceva acolo.
Nimeni nu-si asuma nimic si, desi complexul este la nici 30 de kilometri de Bucuresti, cei din conducere nu se prea sinchisesc .De altfel, din toamna portile la Astoria Snagov au stat inchise si angajatii au fost rand pe rand disponibilizati. Fara intretinere, cladirile se darama incetul cu incetul.
Lasam in urma paragina de lux din Snagov si ne intreptam spre o alta "perla" a societatii feroviare de turism.
La 35 de kilometri de Sibiu, la Raul Vadului, Societatea Feroviara de Turism detine un complex turistic. Inainte de '89, ceferistii veneau aici pentru tratament si recuperare. Aflata intr-o zona balneara, contructia ar putea aduce bani frumosi daca ar fi exploatata.
Aici, ce a fost de furat, s-a furat. Au ramas resturile. Numai o minune ar mai putea salva ceva din patrimoniul societatii feroviare de turism.
Numai ca miracolele se intampla doar celor ce si le doresc. Sefii Societatii par mai degraba dornici sa distruga. Din lista de active risca sa dispara si un complex turistic aflat la Vatra Dornei, in Bucovina, una dintre cele mai vizitate zone din tara.
Si daca turisti declarati nu sunt, din 2003-2004 aici nu s-a mai renovat nimic. Si aici Mihai Necolaiciuc a facut primele investitii, dar n-a apucat sa le termine. Asa au ramas si azi.
De la Bucuresti mai primesc cand si cand cate un telefon. Directorul demis acum cateva zile, Dumitrescu, nici macar n- a pus piciorul in complex.
Oricine isi poate da seama ca situatia din Vatra Dornei este anormala.
In Vatra Dornei, dar si in alte locuri din tara, Societatea feroviara de turism detine spatii in jurul garilor: cantine sau fast-food-uri, unele inchiriate pe sume modice, unde s-au gasit doritori, altele inchise si lasate in paragina. Abandonate sau inchiriate pe nimic, acestea nu sunt altceva decat o alta bucatica din oglinda sparta a societatii feroviare.
Societatea Feroviara de Turism, parca creata artificial pentru oameni de afaceri dornici de tunuri imobiliare, isi va da intr-un final duhul. Nimeni nu pare interesat sa o resusciteze cata vreme aduce beneficii enorme oricui, numai statului roman, nu. Pentru oameni cu viziune, ar fi putut fi veriga ce salva de la disponibilizare mii de oameni din CFR.
In scurt timp vom asista la o noua executie:" Sfaraiala si asociatii", firma de avocatura care a executat hotelul Astoria, s-a angajat sa apere acum angajatii dati afara de Societatea Feroviara de Turism. Cateva procese au fost deja castigate, iar recuperarea drepturilor lor banesti se va face cum altfel daca nu executand un alt activ valoros al ofertantei Societati Feroviarare de Turism.
VEZI emisiunea integrala pe VOYO!