marți, 14 februarie 2012

Fără o decizie a CSAT ...

Oprea se laudă că Armata va achiziţiona avioane F-16 noi
Prezent la simulacrul de audiere din Comisiile de Apărare reunite, din Parlamentul României, ministrul Apărării, Gabriel Oprea, a declarat că Armata Română s-a decis ce tip de avioane va cumpăra: 48 de F-16 noi.
Potrivit unui comentariu al TVR, Ministrul Apărării a anunţat că merge, în continuare, pe mâna americanilor şi că Forţele Aeriene Române vor avea avioane de luptă F-16 şi nu la mâna a doua, ci noi. Antrenamentul piloţilor ar putea începe chiar de anul acesta, deşi costă 300 de milioane de euro. Americanii anunţă că sunt deschişi oricăror variante în negocierile cu partea română.
Potrivit TVR, piloţii militari mai pot zbura la manşa MIG-urilor 21 Lancer timp de maximum trei ani. Unii generali de aviaţie mai obedienţi politic consideră că MIG-urile 21 LanceR ar putea zbura chiar mai mult (probabil se gândeau la misiuni de sacrificiu n.r.).
Deşi nu s-au găsit banii necesari pentru achiziţionarea a 24 de avioane la mâna a doua şi a altor 24 noi, aşa cum prevedea hotărârea CSAT din 2010, oficialii declară că merg mai departe cu programul de înzestrare şi vin cu un anunţ în premieră: de data aceasta vor doar avioane noi.
Declaraţie a la Gabriel Oprea, ministrul apărării: “Forţele Aeriene Române au ales pe programul multirol avionul F-16. Avem nevoie, Armata Română, de 48 de avioane noi, Block 52, F-16, fiind important cât mai urgent să începem pregătirea piloţilor”.
Oprea a susţinut chiar că MApN susţine că poate aloca 100 de milioane de euro şi a cerut guvernului (cam moale n.r.) să contribuie cu alte 200, pentru ca piloţii să poată face trecerea de la MIG-uri la F-16.
Mark Gitenstein, ambasadorul SUA şi fost lobbist al Lokheed Martin (firma producătoare a avioanelor F-16 n.r.) a declarat că “Există un plan de reducere a costurilor la nivel regional: mai mulţi aliaţi din NATO ar putea împărţi cheltuielile logistice, de armament şi de întreţinere. Astfel s-ar economisi o parte din bani, dar nu şi în cazul achiziţiei avioanelor propriu-zise, mai ales dacă este vorba despre avioane noi. Dar s-ar putea reduce într-adevăr costul total suportat de contribuabilii români. Avem în vedere această variantă, dar presupune ca şi alte state din regiune să participe: Bulgaria, Croaţia etc.”.
Nu ştim dacă Oprea îşi bate doar gura în stil politicianist, ca de multe ori de altfel, dar cert este că în momentul de faţă nu există nicio ofertă publică făcută de partea americană cum de altfel nu există nicio cerere de ofertă din partea părţii române, privind achiziţia de F-16. Deşi achiziţia presupune cheltuieli de câteva miliarde de dolari reprezentanţii statului român par mai degrabă dispuşi să negocieze în spatele uşilor înschise un contract care nu ar aduce nimic economiei româneşti ci doar cheltuieli masive de bani.
Păcat că încercăm să creem locuri de muncă doar în minerit nu şi în industria aeronautică. Spre exemplu oferta SAAB prevede offset de 100% şi crearea de mii de locuri de muncă, lucru care a fost propus şi de consorţiul care construieşte Erofighter.
Sursa: TVR