Mesajele PNL
30.11.2011
Dezbaterea USL pe tema justiţiei
Recomandare: De subliniat faptul că USL recunoaşte necesitatea şi importanţa unor instituţii precum DNA şi ANI, dar consideră că acestea trebuie să devină cu adevărat eficiente şi prin activitatea lor să schimbe actuala percepţie de partizant politic.
Mesaje principale
· USL îşi propune consolidarea integrităţii şi responsabilităţii sistemului de justiţie.
· Puterea judecătorească trebuie să-şi recapete rolul şi locul în statul de drept. Avem nevoie de o justiţie independentă şi eficientă, dacă dorim să construim o Românie puternică.
· Obiectivul nostru este creşterea permanentă a calităţii actului de justiţie în raporturile cu cetăţenii şi a imparţialităţii sale.
· Lupta împotriva corupţiei va fi pentru guvernarea USL o prioritate reală, pentru care trebuie să existe voinţă politică reală, instituţii funcţionale şi buget adecvat. Până acum, sub actuala guvernare PDL, „lupta împotriva corupţiei” nu a fost decât o lozincă falsă şi populistă, care dă bine la public, dar în spatele căreia se ascunde o reţea de corupţie şi clientelism politic. Iar cazul de la Cluj vorbeşte de la sine, este cel mai bun exemplu.
· USL susţine necesitatea DNA şi ANI ca organisme pilon pentru eficienţa luptei împotriva corupţiei.
· Dar nu vom mai accepta derapaje ale acestor instituţii, care trebuie să iasă de sub suspiciunea de partizanat sau acţiuni la comandă politică. Cele două instituţii sunt datoare să depună eforturi convingătoare pentru schimbarea acestei percepţii. Funcţionarea ANI a fost consolidată de guvernarea liberală, iar PNL a susţinut întotdeauna elaborarea şi îmbunătăţirea unui cadru legislativ care să asigure principii reale de integritate.
Mesaje secundare
Starea de fapt actuală
· Nicăieri în lume punerea în executare a unei hotărâri judecătoreşti nu poate fi amânată pe un termen atât de îndelungat precum termenele de 5-7 ani, pe care le-a decis Guvernul prin ordonanţe de urgenţă pentru plăţile pe care le datorează celor care au câştigat in instanţa de judecată.
· Eficientizarea justiţiei se face printr-o finanţare corespunzătoare şi nu prin radierea parchetelor şi judecătoriilor sau nerespectarea dreptului constituţional al fiecărui cetăţean - accesul liber la justiţie. Justiţia trebuie să vină în întâmpinarea cetăţeanului, nu să îl oblige pe acesta să se deplaseze zeci şi sute de kilometri pentru a-şi găsi dreptatea in instanţă.
· Deşi nu a identificat resurse pentru supravieţuirea unor instanţe, ministrul Justiţiei a găsit 1.065.000 euro pentru un contract de consultanţă, care trebuia să finalizeze studiile de impact la 1 aprilie 2011. Acestea nu au fost date publicităţii nici acum.
· Guverul a alocat sume derizorii pentru programe de informare a populaţiei în legătură cu noul Cod civil, care a intrat în vigoare la 1 octombrie, o campanie lipsită total de eficienţă. Vor intra în vigoare în curând şi celelalte 3 coduri şi vor genera un haos imens în sistem. Asta, în condiţiile în care Comisia Europeană a cerut în mod expres Guvernului, în ultimul raport, elaborarea unui plan comprehensiv pentru intrarea în vigoare a noilor coduri, astfel încât nici sistemul şi nici populaţia să nu fie luate prin surprindere sau nepregătite.
· Printr-un proiect de lege, adoptat în secret de Guvern, ministrul Justitiei, o persoană numită politic, poate avea dreptul de a sesiza Inspecţia Judiciară, de a obliga inspectorii la completarea anchetei, de a renunţa la începerea acţiunii disciplinare şi de a porni o acţiune disciplinară împotriva judecătorilor şi procurorilor.
· În plus, pentru prima dată în istorie, ministrul poate ataca în instanţă soluţia CSM cu privire la sancţionare. Cu alte cuvinte, ministrul poate controla şi el corpul magistraţilor în condiţiile în care doar CSM îndeplineşte rolul de instanţă de judecată în domeniul răspunderii disciplinare a judecătorilor şi a procurorilor. Este cea mai simplă pârghie de politizare a justiţiei.
Propuneri USL
· Înainte de aplicarea oricărei măsuri, USL consideră necesar un audit general al sistemului judiciar, pentru că nu ne mai permitem să avem cu 4 milioane de dosare pe rolul instantelor, o mână de judecători, edili arestaţi, magistraţi corupţi şi slab pregătiţi, să nu avem bani pentru citaţii sau pentru încălzirea tribunalelor sau să desfiinţăm aleatoriu instanţe.
· Nu „tăierea” sau reducerea (de personal, de fonduri, de instanţe) sunt soluţia, aşa cum a făcut până acum actualul guvern, ci o analiză realistă a tuturor aspectelor care nu funcţionează şi un set de soluţii concrecte.
· Uniunea Social – Liberală consideră că trebuie făcuţi următorii paşi pentru reformarea şi recredibilizarea justiţiei:
1. Oprirea excesului de legiferare, a reglementării normative prin ordonanţe de urgenţă, angajarea răspunderii şi limitarea ilicitului penal doar la faptele antisociale ce prezintă un anumit grad de periculozitate.
2. Finanţarea adecvată a autorităţii judecătoreşti.
3. Unificarea practicii judiciare şi creşterea rolului hotărârilor judecătoreşti în stabilitatea raporturilor juridice.
4. Modificarea legislaţiei privind statutul magistraţilor astfel încât toate atribuţiile legate de numirea în funcţie a judecătorilor şi procurorilor şi mai ales în funcţiile de conducere să rămână în sfera autorităţii judecătoreşti, cu excluderea factorului politic.
5. Examinarea posibilităţii eficientizării structurilor organizatorice ale Ministerului Public şi a unei eventuale redistribuiri a competenţelor care să contribuie la creşterea calităţii şi operativităţii actului de urmărire penală.
6. Îmbunătăţirea cadrului de perfecţionare continuă a pregătirii profesionale a magistratului.
7. Organizarea suportului logistic a punerii în aplicare a noii legislaţii penale şi pregătirea profesională a corpului magistraţilor în legătură cu noile instituţii de drept.
8. Organizarea unor întâlniri periodice între reprezentanţii celor trei autorităţi constituţionale, cu participarea reprezentanţilor societăţii civile, inclusiv al asociaţiilor profesionale ale magistraţilor, pe problemele strategice privind justiţia şi statul de drept.
· Instanţele de judecată pot fi degrevate de un număr de cauze prin metode alternative de soluţionare a disputelor. Susţinerea profesiilor de mediator şi arbitru este o prioritate pentru PNL. Am susţinut şi vom susţine introducerea medierii ca şi procedură prealabilă obligatorie în mai multe domenii, pentru ca medierea este indicatorul gradului de civilizaţie a unei societăţi.