Tăierea pensiilor „nesimţite” a majorat cheltuielile bugetare
de Adrian Mosoianu in Dosare pe 1 Iulie 2011/SAPTAMANA FINANCIARASuma necesară plăţii pensiilor fostelor cadre militare este, după recalculare şi revizuire, cu peste 18% mai mare decât pe vechea legislaţie
În iulie 2010, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS) estima că recalcularea aşa-numitelor pensii „speciale”, adică a pensiilor de serviciu din apărare, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi a celor ale foştilor diplomaţi, aviatori, parlamentari, funcţionari parlamentari, angajaţi de specialitate din instanţe şi de la Curtea de Conturi, va aduce economii de 300 milioane lei anual la bugetul de stat. Cele mai recente date, publicate de Ministerul Apărării Naţionale (MApN) în iunie, arată că numai pensiile militare au ajuns să-i coste pe contribuabili cu circa 330 milioane lei pe an mai mult decât înainte de „reformă”.
Asta nu e tot. Şi fostele pensii speciale „civile”, recalculate anul trecut potrivit principiului contributivităţii şi tăiate, în unele cazuri, şi cu peste 70%, urmează să fie revizuite, prin luarea în calcul a tuturor veniturilor câştigate de beneficiar de-a lungul carierei, ceea ce riscă să anuleze de asemenea o bună parte din reducerea de cheltuieli obţinută în urma recalculării.
300 de milioane, dar în plus, nu în minus
MApN a finalizat, la 1 iunie 2011, procesul de revizuire a unui număr de 76.885 de pensii ale foştilor militari, proces care a durat aproape 10 luni. Revizuirea a fost impusă de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ICCJ) care a decis, în ianuarie anul acesta, că recalcularea iniţială a acestor pensii a fost ilegală, întrucât îi discrimina pe cei cărora pensia le fusese recalculată din oficiu, fără să fi depus cereri de recalculare însoţite de documente doveditoare privind veniturile câştigate de-a lungul carierei, motiv pentru care li se stabilise o pensie mai mică decât cea la care ar fi avut dreptul.
De asemenea, ICCJ a decis că nu este corect ca beneficiarii de pensie să fie obligaţi să umble ei după aceste documente doveditoare şi a hotărât că structurile MApN sunt cele care trebuie să le colecteze din arhive, pentru ca în calculul pensiilor să se regăsească cariera completă a beneficiarilor.
După revizuire, MApN a postat pe site-ul propriu o listă care prezintă, comparativ, cuantumul fiecărei pensii militare stabilite pe baza legii vechi (nr. 164/2001), precum şi noul cuantum, rezultat în urma procesului de revizuire. Din această listă rezultă că, după revizuire, suma anuală necesară pentru plata pensiilor militare este de 2,13 miliarde lei, cu 18,33% mai mare decât cea care trebuia alocată plăţii acestor pensii înaintea schimbării legislaţiei (1,8 miliarde lei). Astfel, în locul unei economii bugetare de 300 milioane lei, pe care autorităţile o promiteau în 2010, înainte de declanşarea procesului de recalculare, contribuabilii s-au trezit, de fapt, cu cheltuieli suplimentare de circa 330 milioane lei.
De reţinut că procesul de revizuire a pensiilor recalculate din apărare, ordine publică şi siguranţă naţională a fost finalizat doar de către MApN, nu şi de către MAI şi SRI. De exemplu, la SRI, la jumătatea lunii trecute, dintr-un total de 8.861 de pensionari, fuseseră revizuite pensiile a numai 30,22% (2.678). De asemenea, doar 3.333 de pensionari SRI aveau dosarele de pensie complete.
Bani mutaţi dintr-un buzunar în altul
În plus, povara financiară a pensiilor militare apasă acum pe bugetul asigurărilor sociale de stat, alimentat din CAS-ul plătit de toţi salariaţii şi angajatorii din România şi din care se achită toate pensiile publice, şi nu pe bugetul MApN, aşa cum prevedea vechea legislaţie. Cheltuielile cu plata tuturor pensiilor de stat s-au majorat cu peste 12% în primele cinci luni din 2011, comparativ cu perioada similară a anului trecut, de la 17,5098 la 19,6136 miliarde lei, în vreme ce încasările din contribuţii au avansat cu doar 2,3%, de la 13,5754 la 13,8876 miliarde lei. Astfel, deficitul sistemului public de pensii s-a adâncit de la 3,93 la 5,72 miliarde lei.
Potrivit noii Legi 263/2010 privind sistemul public de pensii, de anul acesta, MApN, MAI şi SRI au devenit ordonatori principali de credite ai bugetului asigurărilor sociale, alături de Ministerul Muncii. În legea bugetului asigurărilor sociale pe 2011, MApN are alocate credite bugetare în sumă totală de circa 1,7 miliarde lei pentru plata pensiilor foştilor militari, adică în jur de 850 milioane lei pentru primele 6 luni din an. Dacă ne raportăm la lista MApN cu noile cuantumuri ale pensiilor militare, ar rezulta că suma necesară pentru plata acestor pensii pe 6 luni este de circa 1,06 miliarde lei.
În aceste condiţii, Guvernul a adoptat, săptămâna trecută, OUG nr. 63/2011 de modificare a Legii finanţelor publice, prin care se acordă Ministerului Finanţelor Publice (MFP) posibilitatea de a efectua, în cursul anului, redistribuiri de sume între ordonatorii principali de credite ai bugetului asigurărilor sociale. Potrivit preambulului actului normativ, OUG a fost adoptată „în scopul asigurării fondurilor necesare care să permită plata pensiilor de către toţi ordonatorii principali de credite ai bugetului asigurărilor sociale de stat, pentru perioada următoare, fără afectarea echilibrului bugetar al sistemului public de pensii”.
Şi fostele pensii speciale „civile” vor fi revizuite
Săptămâna trecută, MMFPS a anunţat, într-un comunicat, că şi dosarele de pensie ale personalului auxiliar din justiţie, ale personalului diplomatic, parlamentarilor, funcţionarilor publici parlamentari, personalului aeronautic civil navigant şi de la Curtea de Conturi, recalculate în baza principiului contributivităţii, urmează să fie revizuite. În acest scop, a fost adoptată OUG nr. 59/2011, publicată în Monitorul Oficial pe 30 iunie 2011. Un număr de 5.522 de dosare de pensie vor fi revizuite, potrivit MMFPS.
Beneficiarii acestor pensii trebuie să reţină amănuntul extrem de important că, potrivit OUG, Casele teritoriale de pensii urmează să revizuiască dosarele de pensie în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a OUG. Pensiile pot fi revizuite şi la cererea beneficiarilor, cu condiţia ca aceştia să depună în termen de 20 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei OUG noi acte doveditoare, altele decât cele existente deja la dosarul de pensie, care să fie luate în calcul la stabilirea stagiului de cotizare şi a punctajului mediu anual.
Revizuire impusă tot de justiţie
Guvernul arată, în preambulul OUG, că adoptarea acesteia a fost impusă de „exigenţele subliniate de puterea judecătorească în cadrul controlului jurisdicţional exercitat cu ocazia aplicării Legii nr. 119/2010”.
De asemenea, Executivul invocă „necesitatea asigurării egalităţii de tratament pentru toţi beneficiarii sistemului public de pensii”, precum şi aceea „de a se stabili în mod just şi echitabil drepturile de pensie pe care persoanele vizate de prezenta OUG sunt îndreptăţite să le primească, astfel încât acestea să aibă posibilitatea să identifice şi să depună la casele teritoriale de pensii toate documentele doveditoare ale veniturilor realizate pe parcursul întregii activităţi profesionale”.
Instanţele de judecată au dat deja câştig de cauză beneficiarilor de foste pensii speciale în mai multe procese, atât individuale, cât şi colective, intentate de aceştia împotriva recalculării pensiilor, cele mai notorii acţiuni în justiţie fiind cele declanşate de către foştii grefieri sau piloţi de avioane. În urma recalculării, unora dintre beneficiari li s-au redus pensiile şi cu peste 70%.
Economii bugetare anulate
Din datele Casei Naţionale de Pensii Publice (CNPP), în august 2010, ultima lună dinainte de recalcularea pensiilor speciale, erau în plată un număr de 8.279 de astfel de pensii, care implicau o cheltuială anuală de 341,12 milioane lei. Din aceşti bani, circa 77% (262,29 milioane lei) erau alocări de la bugetul de stat pentru completarea pensiilor contributive ale respectivilor beneficiari până la atingerea procentului de 80% din ultimul salariu. Mare parte din aceste alocări au fost desfiinţate prin recalcularea pensiilor de serviciu şi există riscul ca, în urma procesului de revizuire, cel puţin o parte din economiile bugetare obţinute în acest fel să fie anulate.
Doar SRI contribuie la bugetul de pensii
Noua lege a sistemului public de pensii, în vigoare de la 1 ianuarie 2011, prevede că, de anul acesta, şi pentru salariaţii din apărare, ordine publică şi siguranţă naţională urmează să se plătească CAS la bugetul de asigurări sociale, de 31,3% din veniturile brute ale acestora. Până acum, pentru aceştia se reţinea la bugetul instituţiilor angajatoare doar o contribuţie individuală, în cuantum de numai 5%.
Problema este însă că deşi în legea bugetului asigurărilor sociale sunt prevăzute sume încasate din CAS de la MApN, MAI şi SRI, numai cea din urmă instituţie a început să vireze propriu-zis contribuţiile respective şi numai de foarte curând. Astfel, Guvernul a adoptat, pe 2 iunie 2011, o Hotărâre de majorare a bugetului SRI cu 4,2 milioane lei, pentru acoperirea necesarului de credite bugetare destinate plăţii CAS pentru angajaţii instituţiei.
Până acum, nu au fost emise Hotărâri similare pentru MApN şi MAI. Potrivit bugetelor pe 2011, cele două instituţii trebuie să vireze anul acesta la sistemul public de pensii CAS în valoare totală de peste 1,13 miliarde lei, din care MAI - 779,45 milioane lei, iar MApN - 355,77 milioane lei.