Potrivit normelor juridice persona non grata ( din limba latină: persona non grata = persoană ne agreată sau nedorită ) este un termen utilizat oficial în domeniul diplomatic (cuprins în Convenţia de la Viena din anul 1961, privind relaţiile diplomatice) pentru a desemna orice diplomat, căreia statul de reşedinţă al misiunii i-a cerut să părăsească teritoriul datorită nerespectării legislaţiei acestuia, a exercitării abuzive a privilegiilor diplomatice, amestec în treburile interne, a atitudinii ofensatoare. Totodată, persona non grata, se aplică, în plan internaţional, şi oricăror altor persoane, lideri politici, diplomaţi sau simpli cetăţeni ai altor state, care aflându-se temporar pe teritoriul altui stat, prin manifestările, activitatea şi declaraţiile lor aduc prejudicii acelui stat prin ofensă, amestec în problemele interne, atingere a caracterului suveran al statului respectiv etc. În fapt, este vorba despre un instrument juridic prin care oricare stat din lume se poate opune prezenţei pe teritoriul său a unor persoane cunoscute că au desfăşurat sau desfăşoară activităţi în plan contrar intereselor sale naţionale fundamentale!
Este cunoscut că, în prezent, principalul pericol existent la adresa siguranţei naţionale a României este, datorită nivelului extrem de ridicat al manifestărilor şi activităţilor neorevizioniste şi pro-autonomiste teritoriale maghiare, cel care vizează dezmembrarea Statului Naţional Unitar Român ! În asemenea situaţie, se impunea ca autorităţile statului, în baza concluziilor fundamentate pe analiza tuturor datelor şi informaţiilor provenite de la instituţiile abilitate cu atribuţii pe această linie, stabilite prin lege, să ia măsurile necesare de protejare a Statului Naţional Unitar Român.
Prima măsură de protecţie care trebuia să fie aplicată era aceea de declarare ca persona non grata a tuturor liderilor politici din Ungaria, parlamentari, guvernamentali etc, care în momentul prezenţei lor pe teritoriul României, deci al altui stat, au făcut declaraţii de incitare la separatism teritorial şi de susţinere a necesităţii realizării autonomiei teritoriale a aşa zisului ţinut secuiesc, prin care s-a atentat la suveranitatea naţională şi la caracterul unitar al statului român, încălcându-se legea fundamentală a României, Constituţia!
Asemenea măsuri erau necesare a fi luate cu mulţi ani în urmă, în privinţa unor astfel de indivizi, mai bine zis să fie continuate după anul 1994 când Eva Maria Barki, o avocată stabilită în Austria, de origine maghiară, a fost declarată ca atare, până în 1997, pe motiv că manifestările sale aduceau atingere caracterului suveran şi unitar al României. Sau după anul 1998, când Emil Constantinescu, Preşedintele României, cerea instituţiilor statului să verifice activităţile unor persoane şi organizaţii, cu referire directă la avocata respectivă. Preşedintele Constantinescu a solicitat atunci chiar o anchetă judiciară în acest sens, iar în anul 1998, Ministerul de Interne i-a interzis lui Eva Maria Barki, din nou, intrarea în România până în anul 2000. Fără a face apologia vreunuia dintre ei, dar în timpul mandatelor preşedinţilor Iliescu şi Constantinescu nu se glumea cu astfel de lucruri! Dovadă, chiar faptul, că deşi îi expirase interdicţia de intrare în România din anul 2000, Eva Maria Barki nu a mai reapărut, cu declaraţii antiromâneşti în ţara noastră, decât după anul 2006, când celor doi preşedinţi îşi încheiaseră mandatele. S-a dovedit astfel că metoda declarării ca persoane indezirabile este benefică, într-o primă fază, pentru protejarea statului faţă de cei care îi subminează integritatea teritorială !
Dar de ce nu s-au mai aplicat asemenea măsuri după anul 2006, perioadă când nu numai că exemple au existat şi există, dar acestea au atins cote paroxiste, maxime din punct de vedere al manifestărilor şi activităţilor neorevizioniste, separatist-teritoriale, extremiste şi şovine ungare şi nu numai?! De ce, anterior anului 2006, instituţiile abilitate ale statului român care au ca atribuţii să propună declararea unei persoane ca indezirabilă, respectiv serviciile de informaţii, ministerul de interne, etc, acţionau în această direcţie, iar în prezent nu ? Precizăm: în prezent nu, pentru că altfel rezultatele ar fi vizibile pentru orice cetăţean al acestei ţări! Sau poate că acţionează şi acum, dar activitatea lor pe acestă linie nu se vrea să fie finalizată !
Iată unele dintre persoanele, cetăţeni străini, pe care potrivit prevederilor legislaţiei autorităţile române aveau obligaţia şi datoria, faţă de cetăţenii acestei ţări să îi declare persona non grata :
- Eva Maria Barki, avocat austriac, de origine maghiară, care în anii 2007 şi 2008 a făcut în cadrul unor manifestări antiromâneşti organizate în localităţile Sf. Gheorghe, Miercurea Ciuc, Gheorghieni, declaraţii de incitare a etnicilor maghiari în scopul realizării autonomiei teritoriale a aşa zisului ţinut secuiesc, declarându-se susţinătoare a unui asemenea proiect ;
- Vona Gabor, cetăţean ungur, liderul Partidului Jobbik din Ungaria, partid de extremă dreapă, care la 14 august 2010, la Gheorghieni, jud. Harghita, i-a îndemnat pe participanţii la tabăra tinerilor maghiari organizată aici, să solicite ajutorul statului ungar pentru realizarea autonomiei teritoriale a aşa zisului ţinut secuiesc;
- Kover Laszlo, cetăţean ungur, Preşedintele Parlamentului Ungariei, care la 12 martie 2011, la Tg. Mureş, a afirmat că obţinerea autonomiei aşa zisului ţinut secuiesc va avea întotdeauna sprijin din partea Ungariei;
- Semjen Zsold, cetăţean ungur, vicepremier al Guvernului Ungariei, care la 15 martie 2011, la Miercurea Ciuc, Jud. Harghita, a declarat că „ noi sprijinim dezideratul obţinerii autonomiei în zonele locuite de maghiari…iar în ţinutul secuiesc să se acorde autonomie teritorială”;
- Erzsebet Bajtai, cetăţean ungur, soţia lui Oszkar Fuzes, Ambasadorul Ungariei în România, care la 15 martie 2011, la Tg. Mureş, a transmis un mesaj cu conţinut antiromânesc, referindu-se, între altele, la autonomia Transilvaniei şi la aşa zisa nedreptate făcută Ungariei prin Tratatul de Pace de la Trianon. Totodată, ea a recitat versuri ofensatoare la adresa românilor aparţinând lui Petofi Sandor, precum şi versuri ale lui Wass Albert, criminal de război, condamnat în anul 1946, pentru crime comise împotriva românilor şi evreilor în timpul ocupaţiei hothyste a Transilvaniei de nord-vest. Acesta apare ca atare la Muzeul Holocaustului din Wasinghton!;
- Balczo Zoltan, cetăţean ungur, vicepreşedintele Parlamentului Ungariei, membru al Partidului Jobbik, partid de extremă dreaptă, care la 28 mai 2011, la Ghindeni, Jud. Mureş, a afirmat că guvernul ungar ar trebui să sprijine şi material, nu numai moral, autonomia aşa zisului ţinut secuiesc !;
- Szegedi Csanad, cetăţean ungur, europarlamentar al Partidului Jobbik, partid de extremă dreaptă din Ungaria, care şi-a deschis un birou de reprezentare la Tg. Mureş .Acesta militează pentru autonomia teritorială a aşa zisului ţinut secuiesc;
- Toroczkai Laszlo, cetăţean ungur, liderul organizaţiei ultraextremiste, şovine, antiromâneşti şi antisemite „Mişcarea tinerilor maghiari din cele 64 de Comitate”, care între altele, în perioada 19-21 ianuarie 2009, a ţinut discursuri în localităţile Sf.Gheorghe, Baraolt şi Miercurea Ciuc, în care a condamnat Tratatul de la Trianon şi a susţinut că nu recunoaşte schimbările rezultate în urma acestuia! Cu referiri directe la autonomia teritorială!
Un exemplu în materie de cum înţelege un stat democrat, membru al Uniunii Europene, să-şi apere interesele naţionale faţă de pretenţiile separatist-teritoriale ale minorităţii maghiare de pe teritoriul său, sprijinită tot de Budapesta, îl reprezintă Slovacia. Această ţară l-a declarat persona non grata pe Toroczkai Laszlo, pentru o perioadă de 5 ani, el fiind expulzat şi din Canada ! Iar, în anul 2009, tot Slovacia l-a declarat persona non grata pe Preşedintele Ungariei! Acelaşi personaj, Toroczkai Laszlo, a avut interdicţie de a intra în România, pentru un an, în 2005. Însă, la expirarea acesteia, el continuă să vină în România şi să desfăşoare activităţi cu caracter naţionalist-şovin şi de instigare la separatism teritorial a aşa zisului ţinut secuiesc fără ca autorităţile statului român să mai reacţioneze! Este deosebit de grav faptul că organizaţia acestui individ a desfăşurat, pe teritoriul României, şi acţiuni cu carcater antisemit! Autorităţile române nu trebuie să tolereze aşa ceva, întrucât românii nu sunt antisemiţi şi ei nu acceptă ca, în ţara lor, să aibă loc asemenea manifestări!
Este evident că, în timpul mandatului lui Victor Orban, manifestările şi activităţile cu caracter neorevizionist şi autonomist-separatist plănuite şi pornite dinspre Ungaria în direcţia României s-au multiplicat şi se derulează într-un ritm alert. Niciodată, în ultimii 20 de ani, nu au fost semnalaţi pe teritoriul României un număr aşa de mare de lideri politici unguri cu atât de multe declaraţii de incitare şi de susţinere a etnicilor maghiari, în scopul realizării autonomiei teritoriale a aşa zisului ţinut secuiesc Niciodată, ca în prezent, în decursul aceleaşi perioade de timp, liderii politici unguri aflaţi temporar în România, nu au avut luări de poziţii şi discursuri mai vehemente, ultimative şi ofensatoare la adresa statului român, în privinţa necesităţii obţinerii autonomiei teritoriale pentru etnicii maghiari! Dar este la fel de evident că, imaginea în plan internaţional a lui Victor Orban începe să se şifoneze, aşa cum s-a întâmplat şi în mandatul precedent, în faţa democraţiilor occidentale, tocmai datorită cochetării sale cu extremiştii unguri. Iată, în acest sens, ce publica cotidianul Washington Post, din 19 iulie 2010: „ în precedentul său mandat, Orban, devenise nefrecventabil în capitala americană din cauza apropierii sale de mediile extremei drepte ungare – antisemită şi practicantă a unui naţionalism specific anilor ’30. Situaţia s-ar putea repeta…” !!!
material de Colonel (r) prof. Claudiu Aiudeanu publicat in " foaienationala.ro"