vineri, 8 aprilie 2011

Dementa radarelor! Pandarii de la Politia Rutiera au primit ordin sa dea amenzi pentru a umple visteria incompetentului Guvern Boc

Luni, 30 august 2010 12:04 | Scris de A.A.S - http://www.luju.ro/institutii/politia-romana/dementa-radarelor-pandarii-de-la-politia-rutiera-au-primit-ordin-sa-dea-amenzi-pentru-a-umple-visteria-incompetentului-guvern-boc

Dupa ce Guvernul a rectificat negativ bugetul Ministerului Administratiei si Internelor, reducand cu aproape 500 milioane lei banii alocati politistilor pe acest an, Politia Rutiera a primit ordin – in secret – sa dea amenzi pe banda rulanta, pentru a aduce bani la buget. Oficial, nimeni nu va recunoaste acest lucru, insa la nivel de agenti rutieri acestia consimtca primesc asemenea ordine din partea superiorilor.

In acest sens, in mai toate judetele, s-au organizat filtre radar in lant, pe sosele principale, comuna dupa comuna, incalcandu-se cele mai elementare reguli de deontologie in amplasarea radarelor. Desi se credea ca s-a terminat cu epoca „pandarilor” de la iesirile din localitate, in disperarea de a da amenzi pe banda rulanta, radarele sunt acum amplasate aproape de fiecare data la iesirea din localitati, cu filmarea din spate a vehiculelor, astfel incat sa-i surprinda pe conducatorii auto exact cand accelereaza pe zona indicatorului de limita a localitatii, in care numai exista zone populate. La 500 de metri dupa iesirea din localitate te asteapta “comitetele de primire”, adica echipaje de politie care te opresc sa-ti intocmeasca procesele-verbale de constatare a contraventiilor. Este o rusine pentru purtatorii de uniforma ca se mai pot preta la asemenea practici de amplasare a radarelor, in zone in care nu se asigura nicio preventie sau educatie rutiera, insa cand e ordin acesta se executa, nu se discuta.

Planul national de dat amenzi se coreleaza perfect cu proiectul de lege privind “mica reforma” din Justitie, avizat in luna iulie de Guvernul Boc, in care s-a decis sa se elimine calea de atac a recursului in procesele contraventionale, pentru ca hotararea judecatoreasca data de judecatorii sa ramana definitiva, si astfel banii rezultati din amenzi sa ajunga mai repede in visteria statului. Evident, eliminarea recursului in contraventional prin “mica reforma” incalca flagrat Drepturile Omului si jurisprudenta CEDO de la Strasbourg. In sensul ca in mai multe cauze, judecatorii europeni au statuat ca domeniul contraventionalului este asimilat cel al penalului, iar Conventia Europeana a Drepturilor Omului garanteaza dreptul la un recurs efectiv. Insa statului hot nu-i pasa, politicienii care au dus tara de rapa fiind preocupati sa scoata bani prin orice mijloace, pentru a se mentine la putere.

Exemplul pandarilor de la IPJ Giurgiu

Desi legea contraventiilor specifica faptul ca agentul constatator este cel care aplica si sanctiunea, soferii sunt opriti in trafic de “comitetele de primire”, care ii amendeaza si care primesc prin statia-radio specificatiile privind vitezele inregistrate ale vehiculelor din trafic. Practic, politistii care completeaza procesele-verbale de constatare a contraventiilor, si care aplica sanctiunile, nu constata nimic prin propriile simturi sau cu ajutorul unor aparate tehnice speciale din dotare, ci merg pe increderea colegilor. Desi legea obliga, sub sanctiunea nulitatii, ca in procesele verbale sa se mentioneze tipul, marca, seria si daca aparatul radar folosit este omologat metrologic pentru inregistrare din mers, ori stationar, din spate sau din fata, agentii din “comitetele de primire” care dau amenzi habar nu au despre aceste date si nu le mentioneaza in procesele-verbale intocmite. Legea este incalcata flagrant, insa se mizeaza pe faptul ca soferii nu o cunosc si nici nu au timp, chef, bani de avocati ori cunostintele necesare pentru a cere in instanta anularea proceselor-verbale nelegale. Totul are insa un scop bine definit – scoaterea de bani din piatra seaca.

Sambata dupa-amiaza, 28 august 2010, in judetul Giurgiu a fost organizata o actiune concertata de amendare a conducatorilor auto, prin amplasarea de radare in comunele Daia si Calugareni. Actiunea a fost sustinuta si cu echipaje de la Bucuresti, astfel incat radarele au continuat si in comuna 1 Decembrie. Amplasarea de radare in sine nu e ceva rau, insa modul lor de instalare, la iesirea din localitate pe zone nepopulate in care toti soferii tind sa accelereze dupa ce au fost restrictionati in limite de 40 sau 50 km/h, denota ca politistii rutieri nu cautau deloc sa previna si sa sanctioneze comportamentul unor soferi care creaza situatii de pericol in zone populate, ci devenisera pandari ordinari, pentru a baga mana in buzunarele oamenilor afectati de criza si spoliati de statul hot si incompetent care guverneaza aceasta tara. Mai mult, radarele din Daia si Calugareni – amplasate in Dacii Supernova, de culoare alba, fara insemnele Politiei pe ele - erau postate sa-i filmeze pe soferi din spate, in timp ce ieseau din localitate si nu inspre zonele circulate din interiorul localitatilor.

Stiindu-se ca in acest fel aproape toti soferii vor fi prinsi cu viteze de peste 10 km/h peste limita legala (suficient cat sa ti se ia banul), “comitetele de primire” erau formate din cate trei echipaje, pentru ca agentii rutieri sa fie productivi la dat amenzi si nimani sa nu scape. Incredibil, dar adevarat, agentii de politie care dadeau amenzi nu treceau pe procesele verbale tipul, marca, seria si omolagarea aparatului folosit, si refuzau sa le treaca atunci cand soferii convinsi ca nu au depasit viteza legala, atentionau absenta acestor date impuse de lege. “Nu sunteti multumiti, faceti contestatie la instanta! Noi asa am primit ordin!” au raspuns agentii rutieri tuturor celor care au contestat modul in care au fost sanctionati.

Romania si Bulgaria sunt singurele tari din spatiul UE in care politistii rutieri fac exces de zel cu radarele si care, in destule cazuri iau spaga (mai ales de la straini) pentru a trece cu vederea contraventiile. Si in care dezastrele de pe sosele sunt consecinta coruptiei endemice din Politia Rutiera, care a eliberat permise auto la zeci de mii de persoane pe bani, unele semi-analfabete sau analfabete, care au umplut sosele de morti si raniti, dupa care, an de an, aceasi Politie cauta motive de inasprire a legislatiei rutiere, care sa fie folosita impotriva participantilor la trafic.