luni, 21 februarie 2011

ANCMRR VRANCEA FACE PROPUNERI DE IMBUNATATIRE A CADRULUI LEGISLATIV PRIVITOR LA PENSIILE MILITARE

ANCMRR VRANCEA FACE PROPUNERI DE IMBUNATATIRE A CADRULUI LEGISLATIV PRIVITOR LA PENSIILE MILITARE

ASOCIAŢIA NAŢIONALǍ A CADRELOR MILITARE ÎN REZERVǍ ŞI RETRAGERE
FILIALA JUD. VRANCEA “STEFAN CEL MARE”
Focşani,
Cercul Militar
Str. Cezar Boliac, nr.8
Jud. Vrancea
Data: 19.02.2011
AMENDAMENTE LA O.U.G. 1/2011 ( L 14 /2011)
Vă înaintăm alăturat propunerile de amendamente formulate de membri asociaţiei noastre,
cadre militare în rezervă, care, analizând situaţia pensiilor militare, după emiterea Ordonanţei
de Urgenţă nr.1 din 28 ianuarie 2011, şi având în vedere asigurările factorilor politici că
România a depăşit cu succes perioada de criză, vă solicită să introduceţi în legea de aprobare
a actului normativ arătat, următoarele modificări:
1. Art. 1. -
„ (4) In cazul pensiilor prevăzute la alin. (1), pentru care, pană cel mai târziu la data de 31
octombrie 2011, nu pot fi identificate veniturile realizate lunar pentru anumite perioade, la
stabilirea punctajului mediu anual se utilizează cuantumul soldei de grad şi al soldei de funcţie
minime corespunzătoare gradului militar deţinut, conform anexei nr. 1, dar nu mai puţin de
salariul mediu brut/net pe economie, iar pentru perioada anterioara anului 1952 se utilizează
salariul mediu brut pe economie.”
Propunere:
„ (4) In cazul pensiilor prevăzute la alin. (1), pentru care, pană cel mai târziu la data de 31
octombrie 2011, nu pot fi identificate veniturile realizate lunar pentru anumite perioade, la
stabilirea punctajului mediu anual se utilizează cuantumul mediu al soldei (venitului) dintre
ultima lună înaintea perioadei lipsă, şi prima lună după perioada lipsă , dar nu mai puţin
de salariul mediu brut/net pe economie, iar pentru perioada anterioara anului 1952 se
utilizează salariul mediu brut pe economie.”
Motivare:
Considerăm această măsură ca nelegală şi abuzivă, deoarece încadrările noastre în funcţii
au avut un caracter pronunţat de stabilitate, lucru care a determinat o vechime fără
întreruperi, în acelaşi loc de muncă, respectiv pe aceeaşi funcţie.
Pentru lipsa datelor într- o anumită perioadă, lucru independent de voinţa noastră,
nu putem fi ”pedepsiţi”. Considerăm că acest cuantum este mult mai apropiat de valoarea
reală a veniturilor, de care au beneficiat cadrele militare.
2. Art. 7. -
(1) În cazul pensiilor prevăzute la art. 5 şi 6, nu mai târziu de data de 31 martie 2012 se va
efectua regularizarea acestora, prin stabilirea sumelor de plată sau de recuperat, după caz, în
funcţie de cuantumurile rezultate după luarea în considerare a tuturor documentelor care
atestă veniturile realizate pe întreaga durată a stagiului de cotizare sau după aplicarea grilei
prevăzute în anexa nr. 1.
Propunere:
să scoateţi textul ”sau de recuperat, după caz” şi să adăugaţi în continuare după punctul 2
punctul 3:
• (3) In cazul în care cuantumul pensiei revizuite este mai mic decât cel aflat în plată se
menţine în plată cuantumul cel mai avantajos.
1 Restul articolelor se vor modifica corespunzător.
Motivare:
- Legea 263/ 2010 art. 169 alin (5) În situaţia în care cuantumul pensiei aferent punctajului mediu anual rezultat
în urma aplicării prevederilor alin. (1)-(4) este mai mic decât cel cuvenit sau aflat în plată, se menţine acest
cuantum pană la data la care, prin aplicarea formulei de calcul prevăzute de lege, se obţine un cuantum al pensiei
mai mare.
- justificarea se găseşte şi în art. 1 al OUG 1/2011 . -(1) Pensiile prevăzute la art. 1 lit. a) şi b) din
Legea nr. 119/2010 se revizuiesc, din oficiu, cel mai târziu pană la data de 31 decembrie 2011, pe baza
actelor doveditoare ale veniturilor realizate lunar de beneficiari.
Legea 119 prevede :
art.4 (2) Cuantumul pensiilor recalculate potrivit prevederilor alin. (1) se stabileşte in baza
punctajului mediu anual, determinat potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000… iar la
Art. 7 (1) Procedura de stabilire, plata, suspendare, recalculare, încetare şi contestare a pensiilor
recalculate potrivit prezentei legi este cea prevăzută de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
Cu privire la cuantumul pensiei, prevederile leg 19/2000 arată:
Art. 180. - (6) Cuantumul pensiilor se stabileşte pe baza prevederilor art. 76, …;
(7) În situaţia în care cuantumul pensiilor, stabilit conform alin. (6), este mai mic decât cel stabilit în
baza legislaţiei anterioare, se păstrează în plată cuantumul avantajos.
Iată că, principiul reglementat de Lega19/2000 şi de Legea 263/2010 ne dă dreptate şi susţin
punctul nostru de vedere.
Având în vedere prevederea art. 7 al Legii 119/2010 şi prevederea contrară din art. 7 OUG1/
2011 trebuie să remarcăm că, regulile de tehnică legislativă interzic existenţa dublei
reglementări având acelaşi obiect, adică cuantumul pensiilor noastre în plată.
ANEXA Nr. 3 Metodologia din 28 ianuarie 2011
3. Art. 5. -
(3) Valoarea punctului de pensie prevăzută la alin. (1) este de 732,80 lei, stabilită prin Legea
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010.
Propunere:
• (3) Valoarea punctului de pensie prevazută la alin. (1) este de 732,80 lei, stabilită prin Legea
bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2010 nr. 12/2010 şi se majorează cu procentul
de creştere a soldelor de grad şi funcţie a cadrelor militare în activitate.
Motivare:
- Legea 80/1995 art. 4 Cadrele militare se pot afla în una dintre următoarele situaţii:
a) în activitate, când ocupă o funcţie militară….
b) în rezervă, când nu ocupă o funcţie militară, dar întrunesc condiţiile prevăzute de lege
pentru a fi chemate să îndeplinească serviciul militar ca rezervişti concentraţi sau mobilizaţi,
iar la nevoie, în calitate de cadre militare în activitate;
Aceste prevederi demonstrează faptul că militarii, şi după ieşirea la pensie, trebuie să
răspundă „prezent” la chemarea tării şi pot fi concentraţi sau mobilizaţi, iar la nevoie, devin
cadre militare active cu toate privaţiunile şi restricţiile vieţii militare. Din acest motiv trebuie să
existe o permanentă corelare între valoarea punctului de pensie şi soldele militarilor activi.
- la aliniatul 3 al articolului 5 din Anexa 3 şi nici în Legea 119/2010, nu se prevede pentru
pensiile cadrelor militare, nici o metodologie de creştere cu inflaţia sau bazată pe creşterea
salariului mediu pe economie a punctului de pensie şi de aceea susţinem completarea
dispoziţiei legale.
24. Art. 5. din Metodologie
După aliniatul (4) la acest articol, vă solicităm introducerea unui nou aliniat cu numarul (5)
Propunere:
• (5) La cuantumul pensiei stabilit conform alin. (1) se aplica un spor în puncte pentru
gradul militar după cum urmează:
a) subofiţeri şi maiştri militari- 5 puncte;
b) ofiţeri cu grade inferioare- 7 puncte;
c) ofiţeri cu grade superioare- 9 puncte;
d) generali şi amirali -11 puncte.
Motivare: Leg.80/1995 privind Statutul cadrelor militare
- art. 3 din Gradul militar este un drept al titularului şi reprezintă recunoaşterea în plan social a
calităţii de cadru militar. Gradul de ofiţer, maistru militar şi subofiţer nu se poate pierde decât în
cazurile şi în condiţiile prevăzute de lege.
- art. 7 Îndatoririle, drepturile şi libertăţile cadrelor militare sunt cele stabilite de Constituţia României,
de legile ţării şi de prezentul statut. Profesia de ofiţer, maistru militar sau subofiţer în activitate
incumbă îndatoriri suplimentare, precum şi interzicerea ori restrângerea exercitării unor drepturi
şi libertăţi, potrivit legii.
- art. 8 Cadrele militare au următoarele îndatoriri principale:
a) să fie loiale şi devotate statului român şi forţelor sale armate, să lupte pentru apărarea
României, la nevoie până la sacrificiul vieţii, să respecte şi să apere valorile democraţiei
constituţionale;
b) să respecte jurământul militar şi prevederile regulamentelor militare, să execute întocmai şi
la timp ordinele comandanţilor şi ale şefilor, fiind responsabile de modul în care îndeplinesc
misiunile ce le sunt încredinţate…;
c) să preţuiască onoarea şi gloria de luptă ale forţelor armate ale României, ale armei şi unităţii din
care fac parte, precum şi demnitatea gradului şi a uniformei militare pe care le poartă;
5. Art. 9. din Metodologie
După aliniatul (6) la acest articol vă solicităm introducerea unui nou aliniat cu numărul (7)
• (7) Pentru perioadele de stagiu de cotizare, rezultate ca diferenţă între stagiul de
cotizare prevăzut de lege şi vechimea calculată rezultată în urma aplicării sporului de
vechime conform condiţiilor de muncă, se acorda pentru fiecare an diferenţă un spor de
0,5 puncte .
Motivare :
- Legea 263/ 2010 Art. 99. -
(1) Pentru asiguraţii care au realizat stagiul minim de cotizare şi care contribuie la sistemul public de
pensii după împlinirea vârstei standard de pensionare prevăzută în anexa nr. 5, punctajul lunar realizat în
perioada respectiva se majorează cu 0,5%.
(2) Pentru asiguraţii prevăzuţi la art. 6 alin. (1) pct. I lit. c), care au realizat stagiul minim de cotizare
în specialitate şi care contribuie la sistemul public de pensii după împlinirea vârstei standard de
pensionare prevăzută în anexa nr. 6, punctajul lunar realizat în perioada respectivă se majorează cu
0,5%.
Vă mulţumim anticipat pentru înţelegere,
CU DEOSEBITĂ CONSIDERATIE ,
Preşedintele A.N.C.M.R.R. Filiala jud. Vrancea „Ştefan cel Mare”
Cpt. C.dor (r) ing. Chirica Aurelian
chiricaaurelian@yahoo.com